Opel Zafira Life: Němec s francouzskými kořeny

| |

Opel Zafira Life se proměnil z MPV v osobní dodávku. Koncepčně vychází ze sesterských vozidel koncernu PSA (Peugeot Traveller, Citroën Spacetourer a Toyota Proace), které jsme měli tu čest testovat v minulých letech. Má šanci na úspěch tento derivát PSA? Proč si koupit zrovna Opel, a ne Peugeot, Citroën nebo Toyotu?

Opel Zafira Life je na trhu od roku 2019. K našemu redakčnímu testu se dostal až nyní po mnoha zkušenostech s koncernovými sourozenci v různých výrobních variantách. Jako většina automobilek, i Opel pomalu ukončuje výrobu klasických MPV a soustřeďuje se na výrobu malých dodávek. V tomto pojetí spojuje praktičnost MPV s užitkovostí menších dodávek.

Automobilka Opel je německý výrobce automobilů založený Adamem Oplem v roce 1862. Původně firma vyráběla šicí stroje a jízdní kola. K výrobě automobilů se firma dostala krátce po smrti jejího zakladatele v roce 1899. Po první světové válce, v roce 1929, se Opel spojil s General Motors. V roce 2012 Opel oficiálně oznámil vytvoření velké aliance s PSA, v jejímž rámci se GM stal v PSA druhým největším akcionářem.

Využití prostoru

Zafira Life může být vybavena až devíti sedadly. Do zavazadlového prostoru je vstup zadními výklopnými dveřmi nebo pro nakládání menších předmětů oknem v zadních dveřích.

Do zadní části vozu je možno dle zvoleného uspořádání vstup bočními dveřmi (na přání po obou stranách a elektricky ovládanými). Výška vozu je do 1,95 m, což umožňujeparkování ve většině krytých parkovišť a v obchodních centrech. 

Motor s výkonem téměř 180 koní

Námi testovaná verze měla osmistupňovou automatickou převodovku o výkonu 130 kW (177 k). Volitelně je možné si pořídit slabší verzi se 106kW (144k) motorem a šestistupňovou manuální převodovkou. Další variantou je nově, od roku 2021, elektromotor o výkonu 100 kW s dvěma kapacitami baterií – 50 kWh a 75 kWh. Další možností výbavy je přestavba 4 x 4 Dangel pro jízdu v terénu a za nepříznivých podmínek. Oba naftové motory splňují Euro 6.

IMG_9746

Klasický interiér a exteriér

Aerodynamicky koncipovaná karoserie poskytuje pohodlí ve všech třech řadách sedadel. K dispozici jsou tři varianty karoserie: S (4,6 m), M (4,95 m) a L (5,3 m). Na první pohled je vůz lehce zaměnitelný s koncernovými sourozenci. Design PSA je tu s námi už od roku 2016 a už by bylo možná na čase ho trošku změnit. V základním uspořádání je auto velice slušně vybavené. V rámci volitelné výbavy lze automobil perfektně dovybavit, a ve srovnání s konkurencí za „přijatelné“ peníze. Možnosti uspořádání sedadel se nekladou meze. Zafiru lze vybavit sedačkami až do devítimístního uspořádání. Sedadla je možné různě kombinovat a otáčet. Interiér lze doplnit možností masážních předních sedadel, mnoha stolků, držáků na pití, držáku na tablet, nabíjecích otvorů pro USB a zásuvkami 12 V. Samozřejmostí je také zrcadlení mobilního telefonu, které rozšiřuje výrazně možnosti využití multimediálního systému. Velmi efektivní je panoramatická střecha bez možnosti otevření. Je opatřena clonou, částečně zabraňující průchodu slunečního záření. Tím se značně omezuje přehřívání interiéru, což oceníte především během horkých dnů.

Topný a větrací systém je samostatnou kapitolou. Jeho ovládání je zcela intuitivní. V testu jsme ocenili především jeho jednoduchost a rychlost nástupu účinku (i při teplotách -15 stupňů Celsia). Pro větší pohodlí je možno doplnit systém o nezávislé topení. Head-up displej zobrazuje „pouze“ základní informace. Jeho čitelnost je na velmi vysoké úrovni i při ostrém světle.

Pod pojmem „chytré světlomety“ se skrývá automatické přepínání dálkových a potkávacích světel. Funguje téměř dokonale. Jen občas se řidiči zdá, že by zhasnul dříve než automat, ale to záleží na úhlu pohledu. Reakce jsou vesměs dostačující. Bezklíčkové otevírání a startování v tomto segmentu vozidel není samozřejmostí a velmi zpříjemňuje život řidiči. 

Intelligrip je otočný ovladač na levé straně od řidiče na přístrojové desce, kde si každý vybere potřebný jízdní profil. Systém poskytuje extra trakci na površích jako je bahno, písek nebo sníh. Vyzkoušeli jsme jeho funkci v rozbředlém sněhu s opakovanými rozjezdy do kopce a rozdíl mezi režimy byl značný. Jeho účinek byl přesvědčivý. Samozřejmostí jsou různé jízdní asistenty, jako varování před vybočením z jízdního pruhu, adaptace rychlosti (rozeznává dopravní značky), hlídání slepého úhlu, systém hlídání únavy řidiče, automatické nouzové brždění a další. Všechny asistenty fungují perfektně, zasahují do jízdy řidiče velmi citlivě a nejsou obtěžující.

Výrobní varianty

Opel Zafira se nabízí na našem trhu ve čtyřech základních stupních výbavy (Business Edition, Edition, Business Elegance a Elegance). Všechny stupně výbavy je možné kombinovat se vznětovými motory (106 kW a 130 kW), manuální šestistupňová nebo automatickou osmistupňovou převodovkou nebo jako elektro se 100kW elektromotory s kapacitou baterií 50 kWh a 75 kWh.

Cenova politika

Oepl Zafira Life začíná na 589 900 Kč bez DPH se zárukou 5 let / 200 000 km. Business Edition M (L1), verze se šestistupňovou manuální převodovkou, startuje na 770 240 Kč bez DPH. Nejvyšší výbava Elegance v prodloužené verzi L (L2) s nejsilnějším motorem a osmistupňovým automatem je dle aktuálního ceníku za 1 084 289 Kč bez DPH.

Do této verze už lze na přání doplnit jen několik drobností, jako metalický lak, tažné zařízení, ale vesměs jde o částky nepřesahující desetitisíce korun. V této výbavě je snad už vše, co vás může napadnout, včetně masážních sedaček. Na rozdíl od konkurence se vám nemůže povést dostat s ceníkovou cenou nad dva miliony korun. 

Závěr

Opel Zafira Life se svými jízdními vlastnostmi a ověřenou technikou od sesterských vozů ze skupiny PSA osvědčil, jak při kratších cestách po městě, tak i na delších trasách po republice. Jeho suverénní jízdní projev se blíží spíše osobním automobilům než dodávkám. Vzhledem k celkové sladěnosti naftového agregátu s osmistupňovým automatem lze tuto variantu doporučit. Automatická převodovka plynule řadí bez jakýchkoliv zaváhání a téměř nikdy neškube, teda pokud se k ní chováte alespoň trochu citlivě. Nejsilnější naftový motor je dostatečně silný i při plně obsazeném voze. Kotoučové brzdy jsou dobře dimenzovány a zabírají odshora. Jejich dávkování je plynulé a nevadnou ani při opakovaném brždění. Celková spotřeba, s větším podílem městského provozu (při vysokých mrazech), se ustálila na 8–8,5 l/100 km. Vzhledem k velikosti vozu, počasí a krátkým cestám s mnoha zastávkami považujeme výslednou hodnotu za více než skvělou. „Vyšší“ spotřeba byla dána i zimním obutím pneumatik Nokian WRC 3. Jejich hrubý vzorek výrazněji rezonoval do kabiny při rychlosti okolo 55 km za hodinu. Při vyšších rychlostech zvuk zcela zmizel. Zvukový projev je dán specifickou vlastností pneumatik. Tato vlastnost je plně vyvážena jejich schopnostmi a jízdními vlastnostmi na sněhu. I v hlubším rozbředlém sněhu vůz neztrácel na trakci a bez zaváhání se šplhal do kopců. Důvodů ke koupi tohoto vozu je hned několik: suverénní jízdní projev, ověřená technika, rozumné provozní náklady a v neposlední řadě velmi příznivá pořizovací cena.

Opel Zafira Life 

  • Zdvihový objem: 1997 cm3
  • Maximální výkon: 130 kW/177 k
  • Maximální točivý moment: 400 Nm/2000 ot./min
  • Nejvyšší rychlost: 185 km/h
  • Kombinovaná spotřeba: 7,8–6,9 l/100 km
  • Provozní hmotnost: 2049 kg
  • Užitečná hmotnost: 787 kg
  • Délka x šířka x výška: 4950 x 2010 x 1950 mm
  • Základní cena: 589 900 Kč bez DPH
  • Cena testované verze: 1 311 990 Kč s DPH
Předchozí

Toyota vydá dluhopisy na rozvoj svého Woven City

Volvo zahájilo sériovou výrobu nové generace těžkých nákladních vozidel

Další