Nedávno značka Peugeot překvapila média i veřejnost oznámením svých ambiciózních plánů pro následující roky. Chystá se podniknout opravdu zásadní kroky, na jejichž konci bude kolem roku 2038 stav nazvaný „Carbon Net Zero“, což znamená radikální změnu celé organizace a kompletní eliminaci fosilních paliv. Už od roku 2030 bude Peugeot v Evropě prodávat výhradně čisté elektromobily. A už od roku 2025 pak nabídne alespoň jeden model se 100 % bezemisním pohonem v každé své modelové řadě.
Přitom Peugeot nepočítá pouze s elektromobily poháněné elektřinou. Řeší také vodíkové články. Z hlediska využívání této průlomové technologie je navíc velmi daleko. Už dnes vyrábí dodávky Peugeot Expert Hydrogen velkosériově. Informace o tom, že vývoj elektrické verze vozu Peugeot Expert poháněné vodíkovými palivovými články byl dokončen, proběhla médii loni v květnu. Na konci téhož roku už Peugeot prodal první vodíkové auto firmě Watea by Michelin, dceřiné společnosti skupiny Michelin. A letos už koncern Stellantis, kam Peugeot patří, spustil velkosériovou výrobu.
Šéf Stellantisu, Carlos Tavares nedávno navštívil francouzskou továrnu v Hordainu, kde se vodíkový Peugeot spolu s dalšími koncernovými vozy vyrábí. Při své návštěvě na severu Francie Tavares oznámil, že v horizontu roku 2024 bude mít závod v Hordainu výrobní kapacitu 5000 vozidel ročně, což potvrzuje ambice skupiny Stellantis stát se prvním producentem sériově vyráběných užitkových vozidel na vodíkový pohon. Továrna v Hordainu leží na severu Francie na samé hranici s Belgií. Provoz zde byl zahájen už v roce 1994. Ve třech směnách zde pracuje 2440 pracovníků, denní produkce dosahuje 628 automobilů. V roce 2021 se v Hordainu vyrobilo 144 650 automobilů.
Donedávna se tu vyráběly výhradně vozy se spalovacím motorem. Následně s nástupem celoevropské elektrické revoluce se zde začaly vyrábět i vozy s elektrickým motorem, například Peugeot e-Expert. Vozy na vodíkové články jsou sice mnohem složitější, nicméně koncern si tím poradil. Disponuje totiž vysoce moderní a efektivní multienergetickou platformou, která dokáže přijmout jakýkoli pohon: od spalovacího, přes elektrický až po vodíkový. Vozy poháněné vodíkem tak mohou být kompletovány na stejné lince, ze které dnes sjíždějí modely poháněné spalovacími motory a elektromotory. Zesílená multienergetická platforma vodíkových verzí s okovenou karoserií projde nejprve standardní lakovnou a kompletační linkou, tak, jako běžné modely s elektrickým pohonem nebo spalovacími motory. Teprve ve finále se vodíkové verze zkompletují s pohonným agregátem a palivovými články v nově vybudované hale o rozloze 8000 m2, která je určena speciálně pro tyto účely. Začlenění vodíkových vozů do výrobního plánu ovšem nebylo tak úplně jednoduché. Úpravy závodu v Hordainu pro rozjezd sériové výroby vodíkových modelů si vyžádaly investice ve výši 10 milionů EUR, přičemž projekt finančně podpořila i francouzská vláda.
Vozy na vodík ale zatím nejsou pro každého. Peugeot svůj model e-Expert Hydrogen prodává zatím jen firmám, a navíc ne všude. Průkopnickými trhy jsou Francie a Německo. Jejich výhodou je to, že mají ve srovnání s ostatními zeměmi relativně rozvinutou vodíkovou infrastrukturu, což znamená určitý počet vodíkových plniček. Francouzi a Němci mají k dispozici asi stovku plniček, což je sice skvělé číslo, ale vzhledem k rozloze a počtu obyvatel těchto zemí to stále není nic moc. Na druhou stranu ostatní evropské země, včetně Česka, mohou své veřejné vodíkové plničky počítat na prstech jedné ruky. V závislosti na vývoji vodíkové infrastruktury však Peugeot zvažuje i osobní vozidla. Takže snad se v budoucnu dočkají i ostatní klienti.