Opel Astra Sports Tourer: S novým tříválcem

| |

Opel přišel na trh s novou verzí modelu Astra. Ač na první pohled to není moc znát, nová je Astra především díky technice. Design vozu se zvenku opravdu moc nezměnil. Opel přistoupil ke změně předního nárazníku a masky chladiče, která má klapky v horní a dolní části.

Tyto klapky se automaticky a nezávisle na sobě otvírají a zavírají podle aktuální potřeby chladicího vzduchu, aby se zlepšilo obtékání karoserie. Ze stejného důvodu je zakrytován i podvozek. Podle Opelu je Astra jedním z nejlépe aerodynamicky řešených kompaktních vozů. Koeficient aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,25 u testovaného kombi Astra Sports Tourer mezi vozy v tomto segmentu patří k absolutně nejnižším. Cílem těchto modifikací je snížení spotřeby paliva a emisí CO2. U dalších částí karoserie ani světel ale ke změnám nedošlo.

Velkých změn se Astra nedočkala ani uvnitř vozu. Pokud nějaké nastaly, jde spíše o detaily. Změnil se například vzhled multimediálního systému nebo jsou jinak rozvržena tlačítka. Část budíků na přístrojové desce dostala digitální podobu, část pak zůstala analogová.

Nové prvky obsahuje příplatková výbava. Doposud v Opelu nebyly a lze mezi nimi uvést například bezdrátovou indukční nabíječku na telefon, audiosystém Bose se sedmi reproduktory nebo elektricky vyhřívané přední sklo.

Už jen tříválec

Změna přišla pod kapotou, odkud mizí všechny čtyřválce. V nabídce jsou už jen tříválcové motory, které již nepocházejí z francouzského koncernu, ale z vlastního vývoje Opelu. Vedle benzinových motorů s objemem 1,2 nebo 1,4 litru zůstal už jen jeden naftový motor, který jsme měli v testovaném modelu. Ten má objem 1,5 litru a je dostupný ve dvou výkonech – 77 kW a 90 kW, který měl i testovaný model. A lze říci, že technologicky je tříválec, který má točivý moment 285 Nm, na úrovni. Do auta se nedostává od motoru žádný velký hluk ani vibrace.

Převodovku lze u Astry volit mezi šestistupňovým manuálem, devítistupňovým automatem, který je ale dostupný výhradně pro naftový motor, anebo pak bezstupňovým CVT, které funguje na principu variátoru.

Převodovka autu nestačí

Devítistupňový automat, který byl v testované Astře, se ale neprojevil jako dobrá volba. Se zbytkem auta totiž není úplně v souladu. Převodovka dost pozdě reaguje, a to jak při řazení, tak i když chcete například rychle přidat při předjíždění. Při rychlém sešlápnutí pedálu se značnou chvíli nic neděje. V souvislosti s převodovkou se motor občas podtáčel, až se člověk bál, aby nezhasl úplně.

Při těchto nízkých otáčkách se navíc ozývá velmi nepříjemné dunění. Autu by hodně prospěla pádla na manuální řazení, se kterými jsme se setkali třeba i u některých užitkových verzí Opelu, v Astře bohužel chybí. Právě při zmíněném podtáčení by se dalo rychle pádlem pod volantem podřadit. Celé věci by asi pomohl i nějaký sportovní režim, ten ale Astře také chybí.

Z jízdy

Podvozek Astry se občas těžko vypořádával s náročností českých cest. Při větších nerovnostech se ozývaly velké rány a občas i trochu bolestivé otřesy. Na dálnicích se ovšem chovala Astra sebevědomě. I při rychlé jízdě byla cesta velmi pohodlná a dovnitř vozu nepronikaly nepříjemné zvuky ani vibrace.

Spotřebu Astry uvádí výrobce v kombinovaném režimu 4,2–4,3 l/100 km. Při naší testovací jízdě jsme se pohybovali někde nad pěti litry, což sice není mnoho, ale není to ani žádná hitparáda. I v tomto ohledu je možná lepší volit manuální převodovku, se kterou je spotřeba zhruba o litr nižší.

Koho zaujme?

V českém prostředí je segment kompaktních kombi, kam spadá i testovaný Opel Astra, stále jedním z nejoblíbenějších. Konkurence pro Opel je proto v tomto směru vysoká. Astra si musí najít zákazníka mezi domácí Octavií, Toyotou Corollou či Volkswagenem Golf Variant. V tomto ohledu může Opel nabídnout úsporné pohonné jednotky, slušnou základní výbavu, ale i cenu.

Nová Astra se dá pořídit zhruba od 380 tisíc. V jiných aspektech alenapříklad ve srovnání s Octavií zaostává. Astra je sice vnějšími rozměry větší, ale při porovnání těch uvnitř zjistíme, že český konkurent je prostornější.

Zavazadelník Astry má objem 540 litrů (pro porovnání, Škoda Octavia má 640 litrů), při sklopení sedadel pak 1630 litrů. Opel má ovšem výhodu v tom, že stěny kufru jsou rovné a stejně tak i podlaha. Kufr se tedy dá využít beze zbytku.

Závěr

Nová Astra prošla na pohled opravdu jen decentní změnou. K modernizaci ale došlo v technice vozu, která ovšem dbá asi více na životní prostředí než na jízdní vlastnosti. Samotný motor by nebyl velkým problémem, ale jako nedostatečná se projevila nová automatická převodovka s devíti převodovými stupni, která reaguje opravdu pomalu a motor se kvůli ní často podtáčí. V čem nová Astra vyniká, je nový multimediální systém. Má moderní grafiku, je rychlý a je možné jej ovládat hlasem. Interiér je pohodlný a dostatečně prostorný. Zavazadelník je prakticky navržený a rozhodně není malý. Až na převodovku, kterou je jistě vhodnější zvolit v manuální podobě, není Astra rozhodně špatné auto. Svou výbavou je pak pro cestující velmi komfortní.

Opel Astra Sports Tourer 1.5 CDTI 90 kW AT9

  • Zdvihový objem: 1496 cm3
  • Maximální výkon: 90 kW/122 k při 3500 ot./min
  • Maximální točivý moment: 285 Nm při 1500–2750 ot./min
  • Nejvyšší rychlost: 205 km/h
  • Kombinovaná spotřeba: 4,2–4,3 l / 100 km
  • Provozní hmotnost: 1390 kg
  • Objem zavazadlového prostoru: 8540/1630 litrů
  • Rozměry: 4702 x 1871 x 1510 mm
  • Cena testované verze: 592 990 Kč s DPH
Předchozí

Energokarta od Axigonu

Toyota vyvinula chladírenský vůz pro přepravu vakcín

Další