Martina Šmídlová: Loňský rok jsme udrželi v černých číslech, držíme si optimismus i nadále

| |

Pokud se alespoň trochu zajímáte o silniční dopravu, Holding Šmídl asi není třeba dlouze představovat. Po českých silnicích jezdí denně stovky bílých kamionů s logem Šmídl na kapotě. Méně se už ví, že do stejného holdingu patří i modrobílé tahače NIKA Logistics.

Šmídlovi oslavili v loňském roce 30. výročí firmy, NIKA Logistics s nimi spojila svoji historii v roce 2017. Jak se oběma značkám i celému holdingu daří, jsme se zeptali Martiny Šmídlové, spolumajitelky holdingu a zároveň obchodní a personální ředitelky. 

 Nemůžeme začít jinou otázkou: Jak hodnotíte loňský náročný rok?

Krizi jsme pocítili, ale asi zdaleka ne tolik jako menší dopravci. Máme široce rozkročené portfolio oborů, do kterých dodáváme naše služby, takže jsme zvládali jednotlivé výpadky zakázek hlavně v oblasti automotive vykrývat tak, aby nám vozidla nestála na dvoře. Považujeme za úspěch, že jsme skončili v černých číslech a nemuseli jsme snižovat stav vozového parku ani posílat zaměstnance domů „na překážky“. Náročná doba to byla jak pro dispečery a obchodníky, tak především pro řidiče, kterým za jejich práci patří obrovský dík. 

Museli jste je přesvědčovat, aby jezdili do kritických regionů? Bylo pro vás složitější organizovat dopravu napříč Evropou?

Nikoho jsme vyloženě nenutili jezdit do rizikových zemí, ale obzvlášť na jaře byla situace napjatá a nejistá, hlavně v případě Itálie. Nikdo přesně nevěděl, co koronavirus způsobí, neměli jsme žádné zkušenosti. Postupem času se situace pocitově uklidnila navzdory tomu, že statistiky nakažených byly mnohonásobně vyšší než na jaře 2020. Snažili jsme se pro bezpečnost našich řidičů i ostatních zaměstnanců udělat maximum. Letošní rok nebude jiný.

Nakupujeme zdravotnické pomůcky a dezinfekci, organizujeme testování přímo ve firmě a u pozic, kde to jde, využíváme home office. Paradoxně více zaměstnanců se nakazilo během vánoční dovolené než v práci. Pokud jde o samotnou organizaci přeprav, tak zde se k tomu všemu přidal i Brexit, který bohužel ještě více posílil všudypřítomnou nejistotu. Byl to náročný rok. Nechci, aby to znělo jako klišé, ale troufám si říci, že jsme z něho vyšli posíleni. 

Takže se do budoucna díváte optimisticky?

Samozřejmě nevíme, co nám letošní rok přinese, ale budeme dělat vše pro to, abychom ho zvládli a poskytovali našim zákazníkům logistický fullservis v kvalitě, na jakou jsou u nás zvyklí. Máme pro to ty nejlepší předpoklady: zdravou finanční kondici, profesionální zaměstnance, prozákaznický přístup. A umíme se přizpůsobit, už jsme na trhu za těch 30 let zažili leccos. Museli jsme se naučit fungovat i v současné pandemické situaci, adaptovat se, minimalizovat osobní kontakt a s ním spojené riziko například při nakládkách a vykládkách, při potkávání se v práci, při domlouvání nových zakázek.

Podnikat v dopravě jste začali jako jedni z prvních, Váš otec si založil živnost hned v roce 1990. Od té doby jste urazili velký kus cesty, co je vaším receptem na úspěch?

Žádný snadný recept není. Otec dal firmě kus života, začínal doslova od nuly s jednou Avií a kancelář jsme měli doma v kuchyni. Firmu budoval postupně, bez dalších investorů, teprve po dvou letech si mohl dovolit první řidiče a zisky z podnikání vždy investoval zpět do firmy.

DSC_3755

Dnes máme obrat zhruba dvě miliardy korun a více než 540 vozidel. Otec je dodnes ve firmě aktivní, je to jeho druhé dítě, jsme v každodenním kontaktu. Jednoznačně správné rozhodnutí bylo, že jsme přešli na holdingové uspořádání a získali do firmy generálního ředitele Radka Odstrčila, náš úspěch je z velké části i jeho zásluhou.

Jak vám v růstu pomohla akvizice NIKA Logistics před třemi lety?     

Byl to obrovský skok dopředu, prakticky jsme se zdvojnásobili v počtu řidičů, vozidel i obratu. Pro nás ale bylo zásadní, že jsme rozšířili portfolio našich služeb. Zjednodušeně se dá říci, že NIKA je silná ve vnitrostátní přepravě, stavebních pracích, přepravách nadrozměrů a sypkých hmot. Ve Šmídlu zase máme lépe nastaveny procesy pro mezinárodní kamionovou přepravu díky letité tradici v této oblasti. Důležité je, že si obě firmy nekonkurují, ale vzájemně se doplňují. I proto jsme zachovali obě značky vedle sebe, fungují ve vzájemné synergii. 

Váš obor je vyhlášen nedostatkem řidičů, jak se to změnilo během koronavirové pandemie?

Situace se příliš nezlepšila, zkušených a zodpovědných řidičů je jako šafránu. V první řadě se více zaměřujeme na práci s našimi kmenovými řidiči, děláme pravidelné průzkumy spokojenosti, doplňujeme benefity, pravidelně obnovujeme vozový park, nabízíme jistotu stabilní práce a zaručeného výdělku. Daří se nám udržovat fluktuaci v přijatelných číslech, to je první předpoklad k úspěchu.

Pokud jde o nábor, máme vlastní HR oddělení na největších pobočkách, pouze ve výjimečných případech využíváme personální agentury. Dále provozujeme kariérní stránky a snažíme se být vidět alespoň v online prostředí, když už se s uchazeči nemůžeme potkávat osobně na veletrzích práce či podobných akcích. Snažíme se budovat vlastní značku a jsme hodně aktivní na sociálních sítích. A z čeho mám největší radost? Spousta zájemců se hlásí právě na doporučení našich kmenových řidičů.

Moc děkujeme za příjemný rozhovor a přejeme hodně úspěchů i do budoucna. 

Předchozí

Díky bioplynu lze dosáhnout zisku ekologičtějším způsobem

DB Schenker testuje LNG v dálkových přepravách

Další