Opel Vivaro-e HYDROGEN

| |

Automobilka Opel představila novou elektřinou poháněnou dodávku, která neprodukuje žádné emise a přitom její natankování trvá jen několik málo minut. Nový Opel Vivaro-e HYDROGEN je totiž plug-in elektromobil s vodíkovými palivovými články (FCEV). 

Skříňová dodávka Vivaro-e HYDROGEN nabízí prostor pro náklad o objemu až 6,1 m3, což ke stejná kapacita jako u tohoto modelu se vznětovým motorem nebo u elektromobilu Opel Vivaro-e. K doplnění vodíku potřebuje dodávka Opel Vivaro-e HYDROGEN jen tři minuty, což je téměř stejný čas jako pro doplnění benzinu či nafty u konvenčního automobilu. Dojezd nové vodíkové dodávky činí více než 400 kilometrů (dle WLTP). Opel nabídne Vivaro-e HYDROGEN v délkách 4,95 a 5,30 metrů, první zákazníci se svých vodíkových dodávek dočkají už letos na podzim. 

„Vodík by mohl být stěžejním prvkem energetického systému budoucnosti bez fosilních paliv,“ říká Michael Lohscheller, ředitel automobilky Opel. „Máme více než 20 let zkušeností s použitím vodíkových palivových článků v automobilech. Na světě asi neexistuje jiný pohonný systém, který nabízí kombinaci nulové emise, dlouhý dojezd a dobu tankování pouhé tři minuty.“

Efektivní, spolehlivý, prostorově nenáročný

Nový elektromobil Opel Vivaro-e HYDROGEN s vodíkovými palivovými články (FCEV) vychází z akumulátorového modelu Opel Vivaro-e. Konstruktérům automobilky Opel se podařilo integrovat celý systém vodíkových palivových článků i s trakčním elektromotorem pod přední kapotu. Tři nádrže z uhlíkových vláken, které schraňují vodík stlačený na 700 barů, jsou uloženy pod podlahou, tam, kde má elektromobil Vivaro-e trakční baterii. Válcové nádrže na vodík lze naplnit za pouhé tři minuty, přičemž množství natankovaného vodíku umožňuje dojezd přes 400 km. Bez jakýchkoli zásadních úprav se tak z čistě akumulátorového elektromobilu Opel Vivaro-e stává elektřinou poháněnou dodávka s vodíkovými palivovými články, která nabídne 5,3, resp. 6,1 m3 prostoru pro náklad a její užitečná hmotnost činí až 1100 kg.

Sada vodíkových palivových článků Opelu Vivaro-e HYDROGEN generuje elektrický výkon 45 kW, což je dostačující pro běžný provoz i v dálničním režimu. V situacích, kdy řidič potřebuje krátkodobě vyšší výkon (například při dynamických rozjezdech nebo při předjíždění), připojí se do napájecího okruhu trakčního elektromotoru ještě Li-ion baterie kapacity 10,5 kWh, která je uložená pod předními sedadly. Díky tomu, že výkonové špičky vykrývá tato Li-ion baterie, může systém vodíkových palivových článků pracovat stále v optimálním (a tedy nejefektivnějším) režimu. Li-ion baterie se dobíjí při rekuperačním brzdění, pokud je to potřeba lze ji dobíjet i externě, například na dobíjecích stanicích. Samotná 10,5 kWh baterie umožní jízdu v elektrickém režimu na vzdálenost 50 km.

Nový Opel Vivaro-e HYDROGEN bude vyjíždět z provozů divize OSV (Opel Special Vehicles), která je integrální součástí mateřského závodu automobilky Opel v německém Rüsselsheimu. V Rüsselsheimu sídlí i globální „Competence Centre“ celého koncernu Stellantis, které je odpovědné za vývoj technologie vodíkových palivových článků pro všechny značky koncernu. 

Opel Vivaro-e HYDROGEN doplňuje modely Vivaro-e a Combo-e jako nové členy plně elektrické rodiny lehkých užitkových vozů značky Opel. Další nový elektrický LCV model Opel – nové Movano-e – dorazí ještě v tomto roce. To znamená, že celé portfolio lehkých užitkových vozů značky Opel bude do konce tohoto roku elektrické. Opel se již dříve zavázal, že v horizontu roku 2024 nabídne elektrifikovanou verzi v každém svém osobním i užitkovém modelu. 

Předchozí

DACHSER rozšiřuje bezemisní distribuci do center

Nový Multivan poprvé jako plug-in hybrid

Další