Je mu 65 let, ale ještě se ani zdaleka nechystá do důchodu. Kdo? Legendární Volkswagen Transporter! Vůz s přezdívkou Bulli se od 8. března 1956 vyrábí v závodě značky Volkswagen Užitkové vozy v městské čtvrti Hannover-Stöcken. Od té doby zde vzniklo více než 9 milionů vozů Transporter. V současnosti probíhá v tomto závodě nákladná modernizace a rekonstrukce výroby. Již letos v něm bude totiž spuštěna produkce nové, sedmé generace Multivanu a v roce 2022 bude následovat ID. BUZZ. V Hannoveru se tak budou poprvé vyrábět vozy s pohony konvenčními, hybridními s možností vnějšího nabíjení i zcela elektrickými.
Carsten Intra, předseda představenstva značky Volkswagen Užitkové vozy, k tomu řekl: „S hrdostí se můžeme ohlížet za tím, co jsme zde v Hannoveru dokázali. Historie této fabriky je stejně jedinečná jako samotný Bulli – a jako lidé, kteří zde vyrobili miliony těchto vozidel. Současně s tímto výrobním závodem hledíme do budoucnosti. Spuštěním produkce nového Multivanu v letošním roce a modelu ID. BUZZ v roce 2022 završíme naši nabídku moderních a atraktivních lehkých užitkových vozů, MPV a vozidel pro volný čas, určenou širokému okruhu zákazníků. Svůj vůz si z ní vybere každý.“ Od roku 2024 se v Hannoveru budou navíc vyrábět také prémiové elektromobily (SUV segmentu D) pro další koncernové značky. „Naše továrna je tak ukázkovým příkladem transformace celé značky. Volkswagen Užitkové vozy spolu s koncernem tuto skutečnost nedávno potvrdil investicí 680 milionů eur do výroby SUV segmentu D,“ dodal Intra.
Bertina Murkovicová, předsedkyně podnikové rady značky Volkswagen Užitkové vozy, u příležitosti významného výročí uvedla: „Když jsme před pěti roky slavili 60 let existence našeho výrobního závodu, byly rámcové podmínky úplně jiné. Našim zaměstnancům v Hannoverujsme mohli poděkovat skvělými akcemi, ať to byla rodinná oslava, nebo výstava vozů Bulli v historickém muzeu. Transporter zvaný Bulli z nás učinil velkolepou značku. Právě díky němu máme rozmanitost v genech. Nabízíme produkty pro téměř jakékoli využití při podnikání na jedné straně i pro všechny volnočasové aktivity na straně druhé. A právě tato rozmanitost je i naší budoucností. T6.1, nový Multivan a brzy i ID. BUZZ – to jsou nové základy naší značky a našeho výrobního závodu. A na to můžeme být my i celý Hannover hrdí.“
Josef Baumert, člen představenstva značky Volkswagen Užitkové vozy, odpovědný za výrobu a logistiku, k tomu dodal: „Výrobní závod od základu modernizujeme pro naše nové produkty – a to za plného provozu, aniž bychom přerušovali probíhající výrobu. Karosárna pro nový Multivan už stojí, pro ID. BUZZ ji budujeme. V budoucnosti zde nalezne uplatnění více než 1300 robotů. Od roku 2022 budou z pouhých dvou našich montážních linek sjíždět tři modely, každý zkonstruovaný na jiné platformě. Tím budeme mít v Hannoveru pevné základy pro úspěšnou budoucnost.“ T7 se stane prvním zde vyráběným vozem na základě modulární platformy MQB pro modely s motorem uloženým vpředu napříč. ID. BUZZ bude používat modulární platformu MEB pro elektromobily.
Vedoucí závodu Thomas Hahlbohm se ve videu pro zaměstnance ohlédl zpět na více než šest uplynulých desetiletí, ale pozornost zaměřil také na úkoly pro nadcházející roky: „Postavme se výzvám. Tak, jak jsme to u značky Volkswagen Užitkové vozy v Hannoveru vždy dělali. Pracujme na budoucnosti našeho výrobního závodu a na budoucnosti našeho modelu Bulli. Dnes slaví náš závod 65. narozeniny – ale do důchodu ještě zdaleka nepůjde.“
Retrospektiva: Transporter se stal symbolem hospodářského zázraku
Diváci tehdy sledovali na plátnech kin Heinze Rühmanna jako „Charleyho tetu“, zatímco z „tranzistoráků“ zněl hit Elvise Presleyho „Love Me Tender“. A Němci objevovali svou vášeň pro automobily. To vše probíhalo v atmosféře hospodářského zázraku. Volkswagen Brouk byl nejprodávanějším osobním vozem v roce 1955 a v jeho průběhu překonal milionovou hranici. Také Transporter byl velmi žádaným vozidlem. Výrobní kapacity hlavního závodu ve Wolfsburgu, v němž se Transporter vyráběl již od roku 1950, už přestaly pro uspokojování poptávky postačovat. Chléb, pivo a karbanátky se musely nějak dostat ke spotřebiteli. Co nejrychlejší a bezpečné dodávky zákazníkům byly požadovány i u spotřebního zboží, ať se jednalo o televize, nebo chladničky. Obchodníci a řemeslníci proto potřebovali nezničitelný Transporter.
Více než 235 měst a obcí se tehdy chtělo stát místem pro výstavbu plánovaného závodu na výrobu Transporteru. Heinrich Nordhoff, generální ředitel společnosti Volkswagenwerk GmbH a pozdější předseda představenstva společnosti Volkswagenwerk AG, přesvědčil dozorčí radu o výhodách jím favorizovaného Hannoveru. Jeho zásadní předností byla bezprostřední blízkost Středoněmeckého průplavu a již existující seřaďovací nádraží. Ale Nordhoff dokázal již tehdy rozpoznat ještě jednu zásadní přednost: „Hodnotu podniku neurčují budovy, ani stroje, ani jeho bankovní konta. Na podniku jsou cenní pouze lidé, kteří pro něj pracují, a atmosféra, kterou přitom vytvářejí.“
V zimě s bohatými přívaly sněhu započalo výstavbu 372 zaměstnanců. Již na konci března 1955 pracovalo na staveništi 1000 dělníků. S počínající oblevou bylo nutné rozblácené příjezdové cesty zpevňovat fošnami, aby mohla nákladní vozidla přivážet stavební materiál. V samotném areálu vyrostlo provizorní městečko s kancelářemi, sklady pro zásobování, ubytovnami a kantýnami ve stanech. Rychle se v něm usídlili také šikovní obchodníci s prodejními stánky.
Po pouhých 12 týdnech čněly obvodové zdi již do čtyřmetrové výšky. V nepřetržitém provozu zde bylo 28 jeřábů, 22 velkých mísicích strojů produkovalo denně 5000 metrů krychlových betonu. Celkem bylo přemístěno 1 750 000 metrů krychlových zeminy – tedy ekvivalent 256 000 zcela naložených nákladních vozidel tehdy běžné konstrukce.
Od května 1955 pracovalo na obrovském staveništi každý den 2000 pracovníků. Na bednění se při betonování spotřebovalo 600 000 metrů čtverečních prken. Pro porovnání: „Z toho by bylo možné vyrobit metr širokou dřevěnou lávku z Wolfsburgu až do Basileje,“ napsal tehdy jeden novinář.
Volkswagen současně již školil nové zaměstnance pro výrobu Transporteru. Za tím účelem byl pro ně každý den vypravován speciální vlak, který odjížděl ve 4:10 h z hlavního nádraží do Wolfsburgu, kde byli zasvěcováni do tajů výroby Transporteru. Bezproblémové spuštění výroby mělo zaručit 3000 zaměstnanců. Během pouhých několika týdnů byla zařízena karosárna, v únoru 1956 byla dokončena také vícekolejná železniční vlečka o délce deset kilometrů.
Dne 8. března 1956 byla se 4000 zaměstnanci zahájena v závodu Hannover-Stöcken sériová výroba budoucího symbolu „období hospodářského zázraku“. Do roku 1967, kdy skončila výroba první generace Transporteru, sjelo v Německu z montážní linky 1,8 milionu vozů Bulli.
Dodnes vyrobil závod značky Volkswagen Užitkové vozy, Hannover-Stöcken, více než 10 milionů vozidel. V současnosti v něm vznikají modely T6.1 a v letošním roce bude spuštěna výroba nové, sedmé generace Multivanu (s konvenčními pohony i ve verzích Plug-in Hybrid). V příštím roce čeká Hannover zahájení produkce prvního velkosériově vyráběného elektromobilu značky Volkswagen Užitkové vozy: ID. BUZZ. Historie vozů Transporter z Hannoveru tak bude mít své pokračování.