Peugeot 3008 vstoupil na trh již koncem roku 2016 a v první řadě zaujal především inovativním designem. V roce 2017 se stal autem roku a nyní je na trhu již faceliftovaná verze. Ač je auto robustní, působí velmi elegantním dojmem. Ladné křivky doplněné o množství chromových prvků, včetně zdobení přední masky, dávají autu velmi moderní vzhled.
Peugeot nabízí dvě verze hybridního pohonu. Základ tvoří verze s poháněnými předními koly, kterou doplňuje elektrická čtyřkolka. My jsme měli možnost otestovat verzi před faceliftem s pohonem pouze předních kol.
Elegantní vzhled
Futuristický vzhled Peugeotu je stále krásný. I když je už na trhu faceliftovaná verze, která dostala pro Peugeot typické zuby lva, tak i na původní, lehce bachratou verzi je radost pohledět! Karoserie je plná dynamických křivek. Přední full-LED světla mají vykousnutí a ostré hrany.
Je pravda, že aktuální faceliftovaná verze, kterou již můžete na silnicích potkávat, je na první pohled agresivnější a kly dodávají autu větší charakter. Rozměrově je vůz s délkou 4447 mm a šířkou 1841 mm srovnatelný například s Volkswagenem Tiguan. Zavazadlový prostor o velikosti 395 l se po sklopení sedaček rozšíří až na 1357 l a to už stačí na převoz i většího nákladu.
Interiér uchvátí
Peugeot se vymyká od ostatních vozů ze stejné třídy interiérem. Ten osloví jistě nejednoho zájemce. Navazuje na elegantní design karoserie a je velmi čistý a vkusný. Úroveň výbavy GT Line byla výborná, nechyběla například masážní funkce sedadel jak u řidiče, tak spolujezdce. Vše je automatické, od stěračů přes dálková světla až po elektrický kufr nebo adaptivní tempomat. Technologickým posunem je inovativní systém i-Cockpit, který dostává celý vůz o úroveň výš. Tento systém se skládá z několika prvků. Uprostřed palubní desky se vyjímá 8″ dotykový displej, na kterém řidič vidí přehledně, co právě potřebuje.
Pod ním nalezne uživatel řadu velmi vkusných spínačů, díky nimž má rychle informace o základních funkcích – rádiu, klimatizaci, navigaci či telefonu. Největším grálem automobilu je ale 12″ displej na vyvýšeném přístrojovém panelu. Ten si může řidič nastavit podle vlastního přání a vidět ty jízdní informace, které sám chce. Vše ve vysokém rozlišení. Vůz má navíc kompaktní volant a řízení je tak uvolněnější. Místo řidiče a spolujezdce odděluje zajímavý panel s řadicí pákou. Všude jsou použity kvalitní materiály, polokožená sedadla, látka na palubní desce i ve výplni dveří. Interiér působí vzdušně a díky masivní střední konzole futuristicky. Ta by snad jen nemusela být tak široká, aby vyšší řidiči měli o něco více místa na nohy. Uvnitř je jinak příjemně místa vpředu i vzadu. Pohodlné sezení je umocněné loketní opěrkou s obřím chlazeným úložným prostorem.
Hybridní režimy
S volbou slabšího provedení Hybrid 225 zákazník dostane výhradně pohon přední nápravy, takže zájemci o čtyřkolku musí automaticky volit dražší a výkonnější provedení Hybrid 300. Peugeot má tři režimy, a to plně elektrický, hybridní (kdy si automobil sám podle počítače přiřazuje elektrický pohon) a režim Sport, který je tak trošku zbytečný.
Pokud pojedete čistě na elektrický pohon, po vyčerpání baterie se automaticky přepne do režimu Hybrid a při každém brždění se baterie rekuperací alespoň z části dobíjí. Rekuperaci lze nastavit na dva stupně, kdy ta druhá poměrně razantně automobil brzdí, a pokud si na ni zvyknete, tak již není potřeba snad ani brzdit na semaforech, plynule tam dojedete.
Je nutné přizpůsobit jízdu
Hybridu ale nejvíce vyhovuje klidná jízda, kdy lze dosahovat opravdu nízké spotřeby paliva. Na baterii automobil dojede 30 až 40 km, dle stylu jízdy. Pokud nemáte kde pravidelně nechat auto celou noc (nebo celý den) nabíjet, není tato koncepce pro vás, protože po přepnutí do režimu Hybrid a dobíjení baterií benzínovým motorem přes funkci rozsah energetické rezervy můžete jet klidně i za 9 nebo 10 litrů benzínu a to se zkrátka nevyplatí! Vůz lze dobíjet použitím klasické 230V zásuvky nebo rychlonabíječky u dobíjecího stojanu. Bohužel i palivová nádrž je menší, má pouze 43 litrů, proto na delší vzdálenosti, nebo když dojde baterie, je nutné velmi často tankovat a to není zrovna příjemné, zvláště když nemáte tolik času. Je tedy potřeba jezdit s rozvahou, zbytečně auto nepřetěžovat a využívat maximálně rekuperace při brždění. Pak je hybridní Peugeot 3008 skvělým a úsporným společníkem.
Celkový výkon motoru
Pod kapotou Peugeotu 3008 najdete turbodmychadlem přeplňovaný benzinový čtyřválec o objemu 1,6 litru, který sám o sobě poskytuje maximální výkon 133 kW v 5 500 ot./min. K tomu se přidává nejvyšší točivý moment 300 Nm v 3000 ot./min a také synchronní třífázový elektromotor, který přináší dalších 80 kW výkonu.
Ten je integrovaný do nově vyvinuté samočinné osmistupňové převodovky a od spalovacího agregátu ho odděluje další spojka. Kombinovaný výkon pak dosahuje hodnoty 165 kW a 360 Nm točivého momentu. Zabudováním elektrické soustavy bohužel také narostla hmotnost o více než 300 kg na konečných 1835 kg a na výkonu je to znát.
Závěr
Peugeot v této výbavě stojí něco přes milion korun. Příplatek oproti verzi se samotným spalovacím motorem je téměř čtvrt milionu! Hybridní auto se zkrátka nevyplatí člověku, který chce jezdit delší vzdálenosti nebo po dálnici. Hybrid nabízí parkování na modrých zónách zdarma, nemusíte mít dálniční známku, ale na jak dlouho? Ideální scénář je takový, že s hybridem budete dojíždět z domu do práce a budete mít možnost ho pravidelně nabíjet u dobíjecí stanice nebo doma v garáži. Hybridní verze Peugeotu 3008 je skvělé auto, ale aby se využila jeho schopnost úsporně jezdit, je potřeba ho tak i používat.
Peugeot 3008 HYBRID 225 e-EAT8 GT
- Zážehový přeplňovaný čtyřválec, 1598 cm3 + elektromotor
- Nejvyšší výkon: 133 kW/6000 ot./min. + 81 kW
- Nejvyšší toč. moment: 300 Nm/3000 ot./min. + 337 Nm
- Maximální rychlost: 225 km/h
- Objem nádrže: 43 l
- Provozní hmotnost: 1835 kg
- Zavazadelník: 395 l