Opel Grandland X: Vrchol nabídky

| |

Konzervativní Opel Grandland X po třech letech dostal nový, a ještě k tomu hybridní vrchol nabídky, který dohromady nabízí zajímavých 300 koní. A to je na kompaktní SUV už docela dost síly. 

Opel Grandland X vychází z technických základů skupiny PSA, konkrétně je na podvozkové platformě EMP2, kterou sdílí například s odvážným modelem Peugeot 3008. Využívá tak motory i převodovky od PSA. Kromě voliče automatické převodovky a multimediálního systému ale spřízněnost s Peugeotem absolutně nepoznáte. Opel sází na decentní, konzervativní a stále trošku německý design, což není vůbec nic proti ničemu, protože autu to prostě sluší a hezky se na něj kouká. Námi testovaná vrcholná verze nesla označení Hybrid4, jednalo se tak o čtyřkolku v kombinaci spalovacího motoru a elektromobilu a nabízela poměrně slušnou výbavu a zajímavý dvoubarevný, do jisté míry dost efektní lak. 

Elegantní vzhled 

Opel Grandland X zapadá svým vzhledem do rodiny SUV značky Opel. Příď je tak velmi podobná s menšími sourozenci Crosslandem X a Mokkou X. Příď je jasně identifikovatelná díky ostře střiženým LED světlům a velké masce se znakem a křidélky. Dvoubarevný, příplatkový lak zdobí kapotu i střechu a docela dost tak auto ozvláštňuje. V kombinaci s velkými dvacetipalcovými koly je na auto radost pohledět.

V interiéru je to prostě Opel, což není vůbec na škodu. Materiály použité vevnitř jsou z části měkčené a kvalitní, celý interiér je velmi dobře poskládaný. Opel má jednoduchou palubní desku, kde je ovládání ventilace oddělené od dotykové obrazovky, a dokonce i klasický přístrojový štít s ručičkami, žádné velké displeje. Řidič každé věkové skupiny se tu tak velmi rychle zorientuje. Samozřejmě, designově je palubní deska Opelu při porovnání s Peugeotem 3008 konzervativní a nevýrazná, ale každému vyhovuje něco jiného. 

Ve výbavě nic nechybělo 

Výbava testovaného Grandlandu X byla nadmíru uspokojivá. Nechybělo vyhřívání a klimatizování předních sedaček, kožené sedačky, parkovací kamera i asistent ve zpětných zrcátkách, hlídání mrtvého úhlu, bezpečnostní systém, který udržuje auto v jízdním pruhu, elektrický kufr, automatické přepínání dálkových světlometů, adaptivní tempomat, osmipalcový multimediální systém, dvouzónová automatická klimatizace nebo klasický senzor stěračů.

Moje výtka ale míří právě k vyhřívání předních sedaček a multimediálnímu systému. Sedačky i na třetí stupeň výhřevu zase tak moc nehřály a multimediálnímu systému při nastartování chvilku trvá, než s vámi začne komunikovat. Ale to mají společně všechny modely skupiny PSA. Zmenšil se také zavazadelník, v souvislosti s bateriemi pod zadními sedadly a dalším nutným vybavením činí jeho objem jen 390 litrů, zatímco u modelu s klasickým motorem je to 514 litrů. Skvělé je ale ovládání klimatizace, na rozdíl od Peugeotu je samostatné a analogové, není ukryté v multimediálním systému, což je dobře. 

Dobře sladěný hybrid

Opel Grandland X v testované verzi 4X4 používá benzínovou šestnáctistovku s turbem, která disponuje výkonem 147 kW se dvěma elektromotory, předním s 81 kW, doplněným ještě o zadní s 83 kW. Celkově tak jde o vůz s pohonem všech kol se systémovým výkonem 221 kW (300 koní) a točivým momentem 520 Nm. Celé ústrojí doplňuje dobře naladěná osmistupňová automatická převodovka. Akumulátor má kapacitu 13,2 kWh. 

Jízdní režimy 

Opel má čtyři režimy, a to plně elektrický, hybridní (kdy si automobil sám podle počítače přiřazuje elektrický pohon), režim Sport a režim 4WD. I když jde o čtyřkolku s jednoduchým diferenciál na zadní nápravě, je čtyřkolka na hybridu velkým benefitem, třeba na sněhu. Pokud pojedete čistě na elektrický pohon, po vyčerpání baterie se automaticky přepne do režimu Hybrid a při každém brždění se baterie rekuperací alespoň zčásti dobíjí. Rekuperaci lze nastavit na dva stupně, kdy ta druhá automobil více brzdí, a pokud si na ni zvyknete, již není potřeba brzdit snad ani na semaforech, plynule tam dojedete. Hybridu ale nejvíce vyhovuje klidná jízda, kdy lze dosahovat opravdu nízké spotřeby paliva. 

IMG_9604

Na baterii automobil dojede 30 až 40 km, dle stylu jízdy. Pokud nemáte kde pravidelně nechat auto celou noc (nebo den) nabíjet, není tato koncepce pro vás, protože po přepnutí do režimu Hybrid a dobíjení baterií benzínovým motorem přes funkci rozsah energetické rezervy můžete jet klidně i za 9 nebo 10 litrů benzínu a to se zkrátka nevyplatí! Vůz lze dobíjet použitím klasické 230V zásuvky nebo rychlonabíječky u dobíjecího stojanu, kde plné dobití trvá přibližně 4 hodiny. Bohužel i palivová nádrž je menší, má pouze 43 litrů, proto na delší vzdálenosti, nebo když dojde baterie, je nutné velmi často tankovat a to není zrovna příjemné, zvláště když nemáte tolik času. Je tedy potřeba jezdit s rozvahou, zbytečně auto nepřetěžovat a využívat maximálně rekuperace při brždění. Pak je hybridní Opel skvělým a úsporným společníkem. 

Závěr

U Opelu se jedná o úplně stejný závěr jako u Peugeotu 3008. Opel Grandland X v této výbavě s dvoubarevným lakem a dvacetipalcovými koly stojí milion a čtvrt, což rozhodně není málo. Je to zkrátka poměrně velký hybridní příplatek oproti klasické verzi. Hybridní auto se určitě nevyplatí člověku, který chce jezdit delší vzdálenosti nebo po často po dálnici. Hybrid nabízí parkování na modrých zónách zdarma, nemusíte mít dálniční známku. Ideální scénář je takový, že s hybridem budete dojíždět z domu do práce a budete mít možnost ho pravidelně nabíjet. Hybridní verze Opelu Grandland X je skvělé auto, ale aby se využila jeho schopnost úsporně jezdit, je potřeba ho tak i používat. Skvělý benefit je čtyřkolka a silnější verze, která rozhodně stojí v případě koupě za úvahu. 

Opel Grandland X Hybrid4 Ultimate

  • Zážehový přeplňovaný čtyřválec, 1598 cm3 + 2x elektromotor
  • Nejvyšší výkon: 147 kW/6000 ot./min. + 81 kW + 83 kW 
  • Výkon soustavy: 221 kW (300 koní)
  • Maximální rychlost: 235 km/h
  • Objem nádrže: 43 l
  • Provozní hmotnost: 1875 kg
Předchozí

Volkswagen Transporter T6.1 je flotilové auto roku 2021

Italský přepravce nakupuje 1 000 nákladních vozidel Volvo

Další