Fuso Canter 7C18: Sympaťák Canter

| |

Emoce by za normálních okolností v segmentu užitkových automobilů neměly co dělat. Podstatné jsou náklady, výdaje a užitná hodnota. Ale jsme lidé a člověk je emotivní bytost, která se neumí bránit pocitům.

Doménou všech modelů se značkou Fuso Canter je svět s celkovou hmotností pod 8,5 tuny. Canter s modely v pěti hmotnostních kategoriích 3,5; 6,0; 6,5; 7,5 a 8,55 tuny nabízí tři různé designy kabiny a tři varianty motorů s výkonem od 96 kW (130 k) do 129 kW (175 k). Možnost dalších variant doplňuje šest rozvorů od 2500 do 4750 mm s nástavbami dlouhými až 7,2 metru. Nová koncepce rámu nabízí výjimečná karosářská řešení ve spojení s vysokým užitečným zatížením ve všech hmotnostních kategoriích. Námi testovaný automobil s celkovou hmotností 7,5 tuny v podstatě představoval vrchol nabídky této značky, kterou na českém trhu již mnoho let prodává spolu se značkou Mercedes-Benz autorizovaná prodejní a servisní síť Daimleru.

Fuso Canter 7C18 je z pohledu užitné hodnoty v podstatě premiantem své třídy, když z celkové přípustné hmotnosti 7,5t vozidla se skříňovou nástavbou a hydraulickou zvedací plošinou připadá 3950 kg na hmotnost nákladu. Výrobce je v rámci konkurenčního boje přirozeně nucen, aby vyrobil co nejlehčí a samozřejmě co nejrobustnější podvozek, který umožní co největší užitné zatížení. A Fuso tento cíl zvládlo na jedničku. Zejména při rozvozech Canter překvapí vynikající manévrovací schopností a agilitou.

Prostor za volantem je velkorysý a řidič má všechny ovládací prvky přehledně umístěné a dobře po ruce. Nalezení optimální pozice posazu za volantem usnadní výškově nastavitelné odpružené sedadlo, na němž lze ve velkém rozsahu nastavit hmotnost řidiče. Jízda i po nerovnostech je potom mimořádně komfortní. K testu nám dovozce zapůjčil téměř nové vozidlo, které mělo najeto něco přes 8000 kilometrů. Všechny komponenty interiéru jsou přesně zpracované a vše drží hezky pevně při sobě, takže při přejezdu nerovností řidiče neobtěžují žádné rušivé hluky a rezonance. Motor je také pěkně odhlučněný. Z vozidla je dobrý výhled všemi směry a zejména rozměrná vyhřívaná zrcátka řidiči dopřejí mít dokonalý přehled o dění kolem.

Motor a převodovka

Pod sklopnou kabinou našel své místo úsporný přeplňovaný vznětový třílitr s chladičem stlačeného vzduchu. Jeho největší výkon představuje hodnota 129 kW (175 k) při otáčkách 3500 1/min. Největší točivý moment 430 Nm však lze využívat již od otáček 1600 1/min. Součástí výbavy je nyní z důvodu snížení spotřeby a celkových emisí škodlivin systém Start/Stop. Když už jsme zmínili emise škodlivin, testovaný automobil splňuje emisní normu Euro 6, také díky tomu, že je vybaven systémy EGR+SCR a filtrem pevných částic. Životnost filtru pevných částic je podle údajů výrobce 300 000 kilometrů. Na přání zákazníka lze pro zajímavost vozidlo dovybavit pohonem PTO, který dosahuje nejvyššího výkonu při otáčkách 1500 1/min a nabízí se ve dvou výkonových verzích – 31 kW/196 Nm a 62 kW/392 Nm. 

Testovaný Canter byl vybavený pětistupňovou manuální převodovkou se zajímavou volbou převodových stupňů. První tři stupně jsou kratší a více na sebe navazují, aby motor neopouštěl otáčkami pole nejvyššího točivého momentu. Tuto volbu nepochybně ocení řidič, za jehož zády bude plně využitá možnost užitného zatížení. Odstup převodů mezi trojkou a čtyřkou už je větší a při plném zatížení je určitě lepší trojku vytočit na její horní hranici, aby se svého úkolu čtyřka dobře ujala. Odstup mezi čtyřkou a pětkou je pak ještě větší a předpokládá, že vozidlo už má určitou rychlost a využívá i dostatečné kinetické energie. Relativně hodně dlouhá pětka se potom stará při maximální povolené rychlosti o co nejnižší hodnotu otáček, aby jízda byla co nejekonomičtější a motor generoval co nejmenší množství škodlivých emisí.

Při rychlosti 90 km/h je jízda díky odhlučnění motoru a nízkým otáčkám stále komfortní a řidič, resp. osádka netrpí nadměrným obtěžováním hluku. S odstupňováním jednotlivých převodových stupňů koresponduje i hodnota stálého převodu 4,875. S ohledem na předpokládané nasazení vozidla a na jeho nízkou spotřebu je palivová nádrž o objemu 100 litrů dostatečná. Také valivý hluk od kol vozidla proniká do interiéru minimálně. Jak přední, tak i zadní kola ve dvojmontáži byla obutá do pneumatik o rozměru 205/75 R17,5C. 

Podvozek

Přední náprava F350T má užitnou hmotnost 3100 kg, poháněná zadní náprava má potom užitnou hmotnost 6000 kg, což daleko přesahuje celkovou přípustnou hmotnost celého automobilu, jehož rozvor byl v našem případě 4300 mm. Přední i zadní náprava jsou osazené kotoučovými brzdami a brzdný systém vozidla doplňuje motorová brzda o výkonu až 50 kW, což je v této kategorii vozidel poměrně neobvyklá výbava. Brzdová soustava Canteru je dvouokruhová hydraulická. Testované vozidlo bylo dále vybavené aktivním brzdovým asistentem (AEBS) a asistentem jízdy v pruzích (LDWS). Přirozeně nechyběly ani systémy ESP, ABS s EBD. Trakční schopnosti testovaného Canteru zvyšuje zejména v prázdném stavu diferenciál se zvýšenou svorností.

Výbava

Některé prvky výbavy nám nyní připadají tak samozřejmé, že je při diskuzích na téma auto ani nezmiňujeme. Popsat je však nyní musíme, protože jejich absence v konstrukci vozidla by byla velkým přestupkem. Je tedy zcela přirozené, že vozidlo bylo vybavené posilovým řízením a jeho sedadla nepostrádala opěrky hlav. Lavice na straně spolujezdce byla v případě testovaného vozidla sklopná a schránku před spolujezdcem bylo možné uzamknout. Dalších odkládacích prostor bylo konec konců dost, nejen na zadní stěně kabiny, ale také na přístrojové desce a mezi oběma sedadly, resp. nad předním oknem. Řidič určitě ocení i držák nápojů.

Zabezpečení vozidla proti krádeži určitě pomůže centrální zamykání s dálkovým ovládáním a imobilizér s transponderem. Automatické rozsvěcení hlavních světlometů po nastartování motoru je stejně tak příjemným prvkem výbavy jako plynule regulovatelné osvětlení přístrojové desky. Zejména v období velkých teplotních rozdílů mezi dnem a nocí řidič ocení mlhová světla. O jeho bezpečnost pak dbá airbag a předpínač bezpečnostního pásu. Automatická klimatizace a autorádio s bluetooth pracovní prostředí v kabině už jenom zpříjemňují.

Nástavba

Skříňová nástavba ALUVAN pochází od společnosti AUTO-Tech a slouží k převozu kusového a paletového zboží se zvýšenými nároky na ochranu proti povětrnostním vlivům. Nástavba MKL je prachotěsná, hliníková, klemovaná, hladká bez nýtů na povrchu a má vnitřní vyztužení profily „H“ po 584 mm. Vnitřní délku nástavby reprezentuje s ohledem na kategorii vozidla úctyhodné číslo 6187 mm. Vnitřní šířka je 2210 mm a výška určitě dostačujících 2296 mm. 

Rám nástavby je žárově zinkovaný ocelový svařenec, který pokrývají hliníkové plechy bez podélných prolisů. Střecha nástavby je také hliníková. Podlahu pokrývá protiskluzová vodovzdorná překližka o tloušťce 21 mm. Do vnitřního vybavení skříně ještě patří jedno vnitřní zapuštěné LED osvětlení s vypínačem umístěným na pravém boku u zadního rámu, okopový pás výšky 200 mm z vodovzdorné překližky tloušťky 9 mm a tři řady ochranného latění výšky 150 mm z vodovzdorné překližky tloušťky 9 mm, které je rovnoměrně rozmístěné. 

Z příslušenství nástavby by stálo za to jmenovat jak hliníkové sklopné zábrany proti podjetí, plastové blatníky PARLOK, včetně zástěrek a držáků, diodové poziční osvětlení dle vyhlášky MD ČR č. 341, reflexní tabulky MKD, zapojení elektroinstalace dle nástavbářských tabulek výrobce podvozku a značení tlaků, rychlosti a hmotnosti na nápravách a tlaků v pneu, tak i zasouvatelný schůdek u zadních dveří pro snadné vystupování do nákladového prostoru, včetně nerezového sklopného madla, a dva kusy pryžových dorazů na zadním portálu.

Ve výbavě nástavby nechybí ani úchytná oka (12 ks à 1,5 t dle ČSN EN 12640), boční dveře jednokřídlé šířky 930 mm, jedna řada úchytné lišty pro rozpěrné tyče PCL 3009 (nezapuštěná) a jeden kus rozpěrné tyče PCL.

Zadní část nástavby uzavírá elektrohydraulické čelo MBB Palfinger typ MBB C 1000 L. Hliníková plošina výšky 1550 mm nepostrádá jak výstražné vlajky a výstražná světla, tak i ochranná kolečka proti odírání hlav. Zdvihací mechanismus má nosnost 1000 kg při vzdálenosti těžiště 600 mm a konstrukce sestává ze dvou válců zdvihu a dvou dvojčinných válců naklápění. Hydraulické čelo je ošetřené povrchovou úpravou KTL dle normy EN ISO 12944-2 C5M. Praktická je funkce automatického sklopení a vyrovnávání plošiny při vykládce a nakládce. Plošinu lze ovládat jak z pevné skříňky vpravo za zadním kolem, tak i spirálovým kabelem, umístěným v nástavbě.

Závěrem

Fuso Canter 7C18 je rozhodně vozidlem, které svou užitnou hodnotou, manévrovatelností a komfortní jízdou příjemně překvapí a má svoje neoddiskutovatelné místo na trhu. 

Předchozí

České aerolinie jsou v insolvenci

Scania XT: Nejlepší řešení pro náročné úkoly

Další