Společnost Daimler plánuje rozdělení na dvě samostatné společnosti

| |

Daimler plánuje zásadní změnu ve své struktuře, jejímž cílem je uvolnit plný potenciál svých podniků v budoucnosti s nulovými emisemi a pokročilým softwarem. Dozorčí rada a představenstvo společnosti Daimler se dnes dohodly, že vyčlení své podnikání v oblasti nákladních vozidel a autobusů a zahájí přípravy na samostatné zalistování společnosti Daimler Truck.

Předpokládá se, že významný většinový podíl ve společnosti Daimler Truck bude distribuován akcionářům Daimler. Podnikání Daimler Truck bude mít plně nezávislé vedení, samostatnou správu a řízení společnosti, včetně nezávislého předsedy dozorčí rady, a cílem je kvalifikovat se jako společnost DAX. Očekává se, že transakce a zařazení společnosti Daimler Truck na frankfurtskou burzu cenných papírů bude dokončeno před koncem roku 2021. Kromě toho je také záměrem společnosti Daimler přejmenovat se ve vhodnou dobu na Mercedes-Benz.

Zjednodušení struktury Daimler

„Toto je pro Daimler historický okamžik. Představuje začátek hlubokého přetváření společnosti. Mercedes-Benz Cars & Vans a Daimler Trucks & Buses jsou různé podniky se specifickými skupinami zákazníků, technologickými cestami a potřebami kapitálu. Mercedes-Benz je nejcennější značka luxusních automobilů na světě a nabízí nejžádanější vozy náročným zákazníkům. Daimler Truck dodává zákazníkům špičková dopravní řešení a služby v oboru. Obě společnosti působí v průmyslových odvětvích, která čelí velkým technologickým a strukturálním změnám. V tomto kontextu věříme, že budou moci nejúčinněji fungovat jako nezávislé subjekty vybavené silnou čistou likviditou a bez omezení konglomerátové struktury,” uvedl Ola Källenius, předseda představenstva společností Daimler a Mercedes-Benz .

V rámci cílenější podnikové struktury budou společnosti Mercedes-Benz a Daimler Truck podporovány také specializovanými subjekty, zajišťujícími služby v oblasti financování a mobility, které podpoří prodej nabídkou na míru šitých řešení, zvýšením retence a budováním loajality zákazníků. V tomto procesu společnost plánuje přidělit zdroje a týmy z dnešní společnosti Daimler Mobility do nových společností Mercedes-Benz a Daimler Truck.

„Máme důvěru ve finanční a provozní sílu našich dvou divizí výroby vozidel a jsme přesvědčeni, že nezávislé řízení a správa jim umožní pracovat ještě rychleji, ambiciózněji investovat, zaměřit se na růst a spolupráci, a tím být výrazně agilnější a konkurenceschopnější,“ dodal Källenius.

Daimler Truck se zaměří na růst

Daimler Truck má v úmyslu vytvářet hodnotu pro své akcionáře zrychlením realizace svých strategických plánů, zvyšováním své ziskovosti a pokrokem ve vývoji bezemisních technologií pro nákladní automobily a autobusy. 

“Pro Daimler Truck je to klíčový okamžik. S nezávislostí přichází větší příležitost, větší viditelnost a transparentnost. Budeme dále růst a pokračovat v našem vedení v oblasti alternativních pohonných jednotek a automatizace. Budoucnost našeho podnikání ve vozidlech s pohonem elektřinou z akumulátorů a palivových článků jsme již definovali, stejně jako silnou pozici v oblasti autonomního řízení. Díky cílenému partnerství urychlíme vývoj klíčových technologií, abychom našim zákazníkům rychle přinesli nejlepší výrobky ve své třídě,” uvedl Martin Daum, člen představenstva společnosti Daimler a předseda představenstva společnosti Daimler Truck.

„Daimler Truck již má solidní finanční základnu a náš obchodní model je robustní. Budeme i nadále pracovat na řízení cash-flow a víme, jak se vypořádat s cykly průmyslového trhu – prokázali jsme to opět při významném snížení globálního trhu souvisejícího s pandemií COVID. Máme jasnou strategii, jak zvýšit naši finanční výkonnost a urychlit exekutivu. Budeme používat naše silné a známé globální značky, naše portfolio a naši výjimečnou technologii, abychom dosáhli špičkových výnosů v oboru,“ dodal Daum.

Daimler Truck je největší světový výrobce nákladních vozidel a autobusů s vedoucími pozicemi v Evropě, Severní Americe a Asii a s více než 35 hlavními pobočkami po celém světě. S více než 100 000 zaměstnanci spojuje pod jednou střechou sedm značek: BharatBenz, Freightliner, Fuso, Mercedes-Benz, Setra, Thomas Built Buses a Western Star. V roce 2019 bylo  zákazníkům dodáno celkem přibližně půl milionu nákladních vozidel a autobusů. Tržby v roce 2019 pro jednotlivé divize činily 40,2 miliard EUR pro Daimler Trucks a 4,7 miliardy EUR pro Daimler Buses. EBIT činil 2,5 miliardy EUR pro Daimler Trucks a 283 milionů EUR pro Daimler Buses.

Důležitý krok pro zákazníky, akcionáře a zaměstnance

Manfred Bischoff, předseda dozorčí rady společnosti Daimler, považuje plánovaný samostatný vstup na finanční trh za důležitý krok k vytvoření hodnoty: „Mercedes-Benz a Daimler Truck vstupují do této transformace s výraznými silnými stránkami a jsme přesvědčeni, že se stanou ještě silnějšími jako nezávislé společnosti, sloužící svým zákazníkům. Jejich různé návratové profily a kapitálové potřeby odůvodňují vznik dvou nezávislých subjektů. Jsme přesvědčeni, že kapitálové trhy ocení možnost investovat do jasněji zaměřených, jasně definovaných podniků. Konečné rozhodnutí o vyčlenění musí učinit mimořádná valná hromada společnosti Daimler, která se má konat ve 3. čtvrtletí 2021.“

Michael Brecht, předseda podnikové rady společnosti Daimler, tyto plány podpořil: „Transformace našeho průmyslu postupuje rychle vpřed. Abychom drželi krok, musíme odvážně a rychleji investovat do inovací. Za tímto účelem vytvoříme pro Daimler Truck kromě našich současných finančních plánů i inovační fond v objemu 1,5 miliardy EUR. To nám umožní investovat do nových produktů a technologií, realizovat naše nápady a myšlenky. Přinese to i nové perspektivy našim výrobním závodům a pomůže udržet zaměstnanost. Do konce tohoto desetiletí budou navíc nadále platit dohody z kolektivního vyjednávání. Plánovaná nezávislost přinese Mercedes-Benz a Daimler Truck mnoho výhod a my budeme i nadále dělat vše, co je v našich silách, abychom hájili zájmy našich kolegů. Máme jedinečnou příležitost proaktivně a udržitelně formovat naše výrobní závody užitkových vozidel – od výroby až po servisní služby – abychom pomohli napsat další kapitolu úspěšného příběhu Daimler Truck.“

Záměrem je, že Daimler v rámci plánované transakce předá většinový podíl v Daimler Truck svým akcionářům. Počet akcií společnosti Daimler Truck, které by akcionáři společnosti Daimler poté získali, je založen na velikosti předchozího podílu. Daimler má v úmyslu si ponechat menšinový podíl ve společnosti Daimler Truck. Zastoupení společnosti Daimler v dozorčí radě společnosti Daimler Truck bude tedy odrážet plánovanou dekonsolidaci.

Rozhodnutí, které nyní bylo učiněno, znamená začátek procesu konkretizace plánované transakce. Veškeré podrobnosti o finanční a technické implementaci proto budou k dispozici až později. Týká se to například otázky, jak velký bude podíl Daimler Truck, který se bude později obchodovat na burze cenných papírů, nebo otázka poměru, v jakém by měly být akcie Daimler Truck alokovány akcionářům Daimleru .

Všechny další podrobnosti o plánovaném rozdělení podnikání budou akcionářům Daimleru předloženy na mimořádné valné hromadě ve třetím čtvrtletí roku 2021. Tam by měli akcionáři take vyslovit svůj souhlas s plánovaným projektem.

Předchozí

Italský přepravce nakupuje 1 000 nákladních vozidel Volvo

Volkswagen Caddy Cargo: Pracant s rodinnými předpoklady

Další