Peugeot Partner: Skvělá městská dodávka

| |

S novými vozidly z produkce PSA jsme měli možnost se už dozajisté seznámit v minulém roce, kdy PSA představilo kompletně nové, malé užitkové modely na stejném podvozkovém základu EMP2. Do rukou se nám již poněkolikáté dostala skvělá kompaktní dodávka Peugeot Partner s inovativním a velmi zajímavým i-Cockpitem. Osvědčil se Peugeot v městském a příměstském provozu? 

Peugeot Partner je jedna z malých dodávek, doplňují ho ještě Citroën Berlingo , Opel Combo a Toyota ProAce City. Každá ze jmenovaných automobilek má k dispozici v podstatě stejný technický základ, ale každá se snaží nabídnout svým zákazníkům kromě své značky také něco extra. My však zůstaneme u Peugeotu, který v testu po všech stránkách velmi mile překvapil. 

Zajímavá konstrukce 

Užitkový Peugeot Partner nebo jeho osobní verze Rifter je postavený na platformě PSA EMP2, kterou využívá řada jiných vozidel z produkce PSA. Podvozek je postavený pro vozidla nižší střední třídy a střední třídy s pohonem předních nebo všech čtyř kol. Konstruktérům se pomocí použití kombinace vysokopevnostních ocelí, hliníku a kompozitních materiálů podařilo snížit hmotnost platformy o 70 kg a lze relativně snadno upravovat například délku rozvoru. Pohon 4×4 instaluje Peugeot v rámci příplatkové výbavy společnost Dangel, se kterou Peugeot dlouhodobě spolupracuje.

Různé velikosti a užitnost

Testovaná verze byla v provedení L1, což představuje rozvor 2785 mm a celkovou délku vozidla 4403 mm. Prodloužená verze L2 má rozvor 2975 mm a celkovou délku 4753 mm. Pro obě verze rozvoru platí užitečná hmotnost 600 kg, na přání lze objednat vozidlo se zvýšenou užitnou hmotností, kterou potom představuje hodnota 975 kg. Verze L1 má využitelnou délku nákladového prostoru 1817 mm a jeho užitečný objem 3,30 m3.

Verze L1 má využitelnou délku nákladového prostoru 1817 mm a jeho užitečný objem 3,30 m3

U verze L2 je délka úložného prostoru 2167 mm a jeho objem 3,90 m3. Pokud by délka nákladového prostoru nestačila, je možné využít příplatkové dvousedadlo pro spolujezdce Multiflex v rámci, něhož budou vpředu tři sedadla. Sedadla je možné sklopit a za sedadlem otevřít průzor 610×290 mm pro převoz delších předmětů. Poté jde v Peugeotu převézt předmět dlouhý až 309 cm. Pro nakládání jsou k dispozici dvoukřídlé dveře a velmi nízká nakládací hrana, která je 580 mm nad zemí. Nákladový prostor je dostatečně široký, mezi podběhy kol se dají naložit pohodlně dvě euro-palety. V nákladovém prostoru lze pro ukotvení nákladu využít upevňovací oka v podlaze.

Motor s výkonem 130 koní 

Pod kapotou testovaného vozidla pracoval čtyřválcový vznětový motor o objemu 1499 cm3 s označením 1.5 BlueHDi s výkonem 130 koní a manuální šestistupňovou převodovkou, která se k charakteru auta naprosto hodí a s níž se velmi příjemně manipuluje i díky opravdu masivní hlavicí řadicí páky, která poměrně příjemně sedne do ruky a hodí se k rustikální nátuře užitkového vozidla. Motor plní přísné emisní normy Euro 6.2, neobejde se bez vstřikování AdBlue a filtru pevných částic a je neskutečně tichý a dobře odhlučněný i na plechovou dodávku. Motor má plynulý chod, nad tři tisíce otáček už lehce ztrácí sílu, ale výkon 130 koní a točivý moment 300 Nm je stále poznat a automobil má dostatečnou výkonovou rezervu. Agregát nemusíte vytáčet, sílu projeví už v nízkých otáčkách. Potěšily nás i pohotové reakce na plyn.

Za týden testování jsme se se spotřebou vešli do šesti litrů na 100 km. A ani při svižnější jízdě spotřeba výrazně nestoupala, stále jsme se pohybovali kolem sedmi litrů, a to jsou velmi pěkné hodnoty. I přes zkoušené zatížení 200 Kg v nákladovém prostoru si motor s celkovou váhou automobilu hravě poradil a nikdy neměl nedostatek výkonu. Podvozek byl vybaven Worksite Paketem, která zvýší světlou výšku o 3 cm, přidává kryt pod motor a systém Advanced Grip Control v kombinaci s asistentem pro sjíždění z kopce Hill Descent Assist. Celkové naladění podvozku bylo více tvrdé a přejezdy přes hrboly na pražských silnicích občas vyvolalo nepříjemné „plechové“ zvuky. Ovšem poloměr otáčení a mrštnost po městě doslova potěší! 

Moderní interiér 

V Peugeotech máme rádi nový koncept řidičova pracoviště nazvaný i-Cockpit, který se u užitkové verze objevuje zcela poprvé. Plochý volant umožňuje rychlejší a méně únavné manévrování a větší potěšení z jízdy. Vyvýšená přístrojová deska umístěná v zorném poli řidiče umožňuje číst důležité informace a nespouštět při tom oči z cesty a kapacitní dotykový displej o velikosti 8″ umístěný do středu palubní desky je natočený směrem k řidiči a poskytuje mu přímý a permanentní přístup k hlavním funkcím.

Peugeot Partner s inovativním a velmi zajímavým i-Cockpitem

Vůz je vybaven novými technologiemi, které usnadňují řízení a činí ho instinktivní a bezpečný. Zajímavou a užitečnou funkcí je ukazatel přetížení automobilu a funkce Surround Rear Vision, která pomocí kamery umožňuje sledovat mrtvé úhly. Nový Partner je vybaven dvěma kamerami. Jedna je umístěná ve stojce vnějšího zpětného zrcátka u spolujezdce a druhá v horní části dvoukřídlových zadních dveří. Kamery zajišťují boční pohled na stranu spolujezdce, hlídání mrtvého úhlu a pohled na okolí za vozem pro snazší manévrování ve složitých situacích. Vnitřní obrazovka nacházející se na místě vnitřního zpětného zrcátka je naprosto přehledně viditelná a rozlišení je dostačující. Pracoviště řidiče jedním slovem nabízí vysokou úroveň ergonomie, a to se v tomto segmentu počítá! 

Pokročilá bezpečnost

Příjemně pak překvapila reálná funkčnost asistentu jízdy v pruzích. Bez pevného držení volantu a bez zásahů řidiče, avšak velmi ostražitě Partner držel při rychlosti 120 km/h na dálnici svůj pruh v zatáčce. Brzy však elektronický systém poznal, že zkoušíme, co umí, a textem na displeji nás vyzval, abychom řádně uchopili volant. Když si představíme klasický případ mikrospánku, který v mnoha případech dříve končil tragicky, Peugeot Partner by těch několik vteřin absence řidiče dokázal dobře zvládnout sám. U některých verzí standardně, u některých za příplatek je také k dispozici ukazatel přetížení vozidla, který kalkuluje nejen hmotnost samotného nákladu, ale také posádky a třeba i hmotnost paliva v nádrži. Jakmile náklad vozu dosáhne 90 % hranice povolené hmotnosti, rozsvítí se na ovladači bílé LED světlo. Přesáhne-li tuto hranici, rozsvítí se žluté LED světlo a zároveň se na palubní desce objeví vizuální výstraha. Za nás je to velmi užitečná a bezpečnostní funkce, která sníží rizika, která jsou s přetížením spojena. Výbava užitkové verze například dále zahrnuje elektrickou parkovací brzdu, adaptivní tempomat, rozpoznávání dopravního značení, systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, Active Safety Brake, hlídání mrtvého úhlu a automatické přepínání dálkových světel.

Závěr

Užitkový Peugeot Partner příjemně překvapil, je to skutečně výtečná městská a příměstská dodávka. Ovládání je lehké, motor dostatečně silný, podvozek bohužel trošku tvrdší, ale u užitkového vozidla to je normální. Pokud hledáte příjemnou malou dodávku do města, která se nebojí ani plného zatížení a dálničního tempa, tak Peugeot je se svým trošku jiným a velmi příjemným interiérem i-Cockpit to pravé. 

Peugeot Partner Active L1 1.5 BlueHDi 130 

  • Zdvihový objem: 1499 cm3 
  • Maximální výkon: 96 kW / 130 koní 
  • Maximální točivý moment: 300 Nm/1750 1/min
  • Nejvyšší rychlost: 185 km/h
  • Kombinovaná spotřeba: 4,9 l/100 km
  • Provozní hmotnost: 1492 kg
  • Objem nákladního prostoru: 3,30 m3
  • Užitečná hmotnost: 600 kg
  • Délka × šířka × výška: 4403 × 1848 × 1796 mm
  • Základní cena: 515 000 Kč s DPH
  • Cena testované verze: 610 000 s DPH
Předchozí

Emil Frey v ČR spouští webový portál autosphere.cz

Mladí profesionálové se shodují: je důležité dělat to, co vás baví!

Další