Scania XT: Nejlepší řešení pro náročné úkoly

| | ,

Náročné úkoly vyžadují odolnost, obrovský výkon a bezkonkurenční schopnost jízdy za všech okolností. Proto je tu řada XT, která je tváří těch nejodolnějších nákladních vozů Scania. Jelikož jsou nápravy, rám a zavěšení speciálně navržené pro jízdu v terénu, je tak řada XT ideální do náročných podmínek, a to nejen ve stavebnictví. 

Řadu XT charakterizuje robustní design, který je ale zároveň funkční. Splňuje totiž potřeby zákazníků, kteří se musejí vypořádat s těmi nejtěžšími nároky z hlediska provozuschopnosti, produktivity a odolnosti. Například stavební dopravci se musejí vypořádat s více typy výzev než jiní, a to jak na silnici, tak v terénu. Náročné úkoly vyžadují odolnost, obrovský výkon a bezkonkurenční schopnost jízdy za všech okolností. Řada Scania XT je vybavena robustní a výkonnou řadou pohonných jednotek, které nabízejí špičkovou spolehlivost, nízkou spotřebu paliva, vynikající jízdní vlastnosti a skvělou produktivitu. Nákladní vozidlo Scania XT je tak doslova stvořené pro náročné výzvy díky svým vyladěným vlastnostem. 

Proč na severu umí 

Scania byla založena v roce 1891 v Malmö. Zabývala se jak výrobou nákladních vagónů pro švédské státní železnice (Statens Järnvägar), tak výrobou válcovaného hutního materiálu. Produkci nákladních automobilů se Scania věnuje od roku 1903. Po fúzi se společností Vabis v roce 1911 a vzniku firmy Scania-Vabis bylo sídlo společnosti přeloženo do Södertälje. Zkušenosti společnosti Scania ve stavebnictví jsou tak více než 100 let staré.

V té době totiž byly švédské silnice bez kvalitního povrchu a ve špatném stavu, Scania tak měla hned za branou svého výrobního závodu v Södertälje nepřetržitý přístup k ideální testovací dráze, testovali zkrátka přímo na silnicích. Tehdy ještě Scania vyráběla okolo 200 vozidel ročně, a navíc vždy v souladu s individuálními potřebami zákazníků. V současnosti výroba probíhá ve zcela odlišném měřítku, ale řešení na míru a upřednostňování spolehlivých, technicky vyspělých a zároveň jednoduchých řešení je pro společnost Scania prioritou. 

Stavební vozidla a jejich režim

Stavební vozidla kladou zvláštní požadavky nejen z hlediska konfigurace a různých jízdních charakteristik, ale také z pohledu zajištění v podobě služeb. Údržba a opravy musí splňovat vysoké standardy. Vozidla se používají v náročných podmínkách, jako jsou štěrkové jámy, staveniště a dochází tak k četnému opotřebení zařízení. Typické nákladní vozy však zároveň často najezdí 80 000 kilometrů ročně nebo více na běžných silnicích, a proto mají vše pro využití nízké spotřeby paliva. Mimo to jsou zde další druhy výzev, jako například staveniště ve městech se vším, co k nim patří, jako například potřeba dobré viditelnosti, manévrovatelnosti, neustálé popojíždění a zachování emisí.

Scania má na toto všechno řešení. Dopravci mohou používat aplikaci Scania Fleet Care, která udržuje vozový park online a neustále tak hlídá náklady a vše potřebné kolem efektivity vozového parku. Zajímavostí je, že jako dopravce můžete také využít nabídku speciálního školení vašich řidičů v rámci stavebních operací, což se rozhodně vyplatí. Nákladní automobily řady XT se tak musejí vypořádat se vším, od špatných silničních povrchů po úzké průjezdy, přičemž vozidlo často musí odolat těžkým podmínkám a několika nárazům a škrábancům bez nutnosti návštěvy servisu. Stavební dopravci nemají vždy čas a peníze na nucené návštěvy servisů. 

Verze řady XT

Odolný model XT, který může být vybrán pro všechny verze P, G, R a S kabin, bez ohledu na volbu motoru. Zatímco řadu G je možné si nově přizpůsobit speciálně pro stavební operace, zcela nové možnosti pak nabízí řada P. Ta je ideální pro ty, kteří chtějí dostatek vnitřního prostoru, nižší hmotnost, více nákladu a nižší nástupní schody. Kabiny ve variantě P jsou moderní klasikou pro využití ve stavebním i dopravním sektoru, kde se často cestuje v městské dopravě a vzniká tak lepší kontakt s bezprostředním okolím vozidla. Například u stavebních vozidel je zavěšení kabiny zvlášť důležité. Varianta pro těžký provoz umožňuje větší pohyb kabiny k redukci nárazů během jízdy v opravdu těžkém terénu.

Základem Scania XT je vysoce robustní nárazník, který vyčnívá 150 mm před přední část kabiny. Propůjčuje vozidlu výrazný vzhled, který signalizuje pevnost a robustnost. Zákazníci Scania XT si kromě toho mohou vybrat z různých balíků vzhledu exteriéru a interiéru, které přispívají vyšší produktivitě a posilují dojem nepoddajné síly. Řada XT přišla také s řadou funkčních řešení jako je ocelový nárazník, tažné zařízení, robustní zpětná zrcátka a vysoko umístěné sání vzduchu, které jsou určeny pro jízdu v prašném a náročném prostředí. Verze HD má dva vzduchové filtry a dokáže zvládnout téměř 40 kilo prachu předtím, než je vyžadován servis, čímž je ve srovnání s dřívějšími verzemi čtyřnásobně prodloužena provozní doba. K dispozici je také řešení s vertikálním vývodem výfuku. Zajímavostí je, že výfuk může být za kabinou umístěn ve dvou různých pozicích, což usnadňuje některé další práce na karoserii a instalace nástaveb. Všechna tato řešení zajišťují, že nákladní vozidlo zvládne jakoukoliv překážku a zajistí maximální provozuschopnost. 

Zavěšení a podvozek

Podvozek stavebních vozidel musí zvládat jízdu v náročném a různorodém terénu. Jedním z řady vylepšení řady XT je například nový stabilizátor, který pomáhá držet auto na vozovce, konkrétně pro vozidla s dvojitými předními nápravami. Přispívá ke stabilitě jak na veřejných komunikacích, tak v terénu, zejména při vysokém těžišti, a obzvlášť při vyklápění na nerovném povrchu. Pokud jde o řešení náprav a podvozků, Scania má hned několik nových prvků, které souvisí zejména s aplikacemi v oblasti stavebních prací.

Scania XT

Nový je tvar ozubení planetových převodovek v redukcích nábojů kol, což přispívá, jak ke snížení hladiny hluku, tak ke zvýšení životnosti. Nárazník má úhel náběhu kolem 25 stupňů, v závislosti na konfiguraci v rámci výběru pneumatik a podvozku.

V kombinaci s krytem podvozku a ochrannou mřížkou světlometů má verze XT obzvlášť robustní a pevný předek, který se snadno vyrovná s jakýmkoli rozumně těžkým nárazem nebo kolizí s objekty bez poškození hlavní konstrukce. Uprostřed se nachází snadno přístupný tažný šroub, který je klasifikován na 40 tun, což řidič uvítá v případě, že auto musí něco vytáhnout nebo pokud potřebuje pomoc při naložení.   

Výkonné motory 

Nákladní vozidla XT jsou vybavena špičkovými pohonnými řetězci. Nabízejí vynikající spolehlivost a spotřebu paliva a stejně vynikající jízdní vlastnosti, vhodné pro všechny účely. Extrémně komplexní je také řada motorů a Scania XT se může pochlubit vším od nových generací s V8 nebo 9 litrovými motory až po palivově efektivní 13 litrové motory. Díky vysokému poměru točivého momentu k výkonu všech motorů Scania, je řada XT připravena na jakoukoli náročnou výzvu. V nabídce jsou lehké řadové motory a také slavné Scania V8.

Vybrat si tedy můžete pohonné jednotky od 280 do 770 koní. Motory Scania jsou proslulé nízkou spotřebou paliva. Vylepšené vstřikovače Scania XPI a spalovací komory v kombinaci s novým převodovým poměrem zadní nápravy přispívají ke snížení otáček motoru a snížení spotřeby paliva o 3 %. Převodovka lze přizpůsobit všem typům přepravy. Za účelem zdokonalení ovladatelnosti lze osmi a dvanácti rychlostní převodovky vybavit funkcemi Scania Opticruise a Scania Retarder.

Kvalitní interiér

Palubní deska řady XT je dodávaná v různých provedeních a materiálech. Vždy se ale jedná o opravdu „švédskou“ kvalitu a je to na robustnosti i vidět. Na palubní desky je zkrátka radost pohledět. Potahy interiéru jsou navrženy tak, aby zvládly každodenní provoz v náročném prostředí a usnadnily údržbu. Nechybí ani výrazný styl s oranžovým prošíváním a logem XT.

Nově jsou přepracované A sloupky a celý výhled z kabiny je lepší a řidič má i více prostoru u volantu. Při pevném uchopení volantu jsou všechny základní ovládací prvky na dosah ruky. Poloha sloupku řízení je rovněž nastavitelná. Výhled do okolí vozidla vyžaduje pouze malé pohyby hlavy a často si vystačíte pouze s pohybem očí.

Bezpečnost a komfort úžívání

Scania díky svému modulárnímu přístupu nabízí řešení pro všechny druhy aplikací ve stavebním segmentu. Řada XT však kromě svých schopností a spolehlivosti přináší do tohoto segmentu také řadu bezpečnostních prvků. Ve stavebnictví jde často o náročné úkoly, a to zejména pro řidiče. Může se jednat o časovou tíseň nebo prostředí staveniště s úzkými prostory, s nimiž se můžete potýkat při manévrování, nebo měkké a blátivé oblasti, které musíte projet bez zaseknutí. Pozor musíte dávat i na provoz ostatních strojů a vozidele.

Řada Scania XT proto přichází s vylepšenou verzí AEB (automatické nouzové brzdy) a LDW (varování před opuštěním jízdního pruhu). Nová automatizovaná převodovka Scania Opticruise maximalizuje schopnost řidiče soustředit se na provoz a oblast kolem vozidla. Vylepšená trakce v kombinaci s terénním režimem znamená menší riziko zaseknutí, což je důležité pro bezpečnost a plynulý provoz ve stavebnictví. Navíc převodovku Scania Opticruise lze objednat se spojkou Scania na vyžádání, což znamená, že tradiční spojkový pedál lze použít, kdykoli chce mít řidič plnou kontrolu nad vozidle. Pro zvýšení bezpečnosti vozidla je k dispozici také boční airbag umístěný nad oknem dveří a aktivuje se při nárazu vozidla nebo jeho převrácení. 

Scania XT v ČR za výhodných podmínek 

Jak víme, tak čas hraje v dopravě neúprosnou roli, a proto nyní přichází Scania s nabídkou stavebních vozidel k okamžitému odběru. Vybrat si můžete z široké nabídky s nástavbami od předních výrobců VS-MONT a Stetter. Všechna vozidla lze navíc pořídit prostřednictvím výhodného financování od Scania Finance. Jak jsme se byli osobně přesvědčit, k dispozici je několik různých variant vozidel s výkonem od 410 po 500 koní a s konfigurací podvozku 6×4 nebo 8×4. Například oblíbenou verzi G450 8×4 s třístranným sklápěčem VS-MONT lze pořídit při splnění podmínek Scania Finance už za 1 707,- EUR měsíčně. Konkrétní specifikace a více informací o kampani naleznete na webu scania.cz nebo jak je dnes moderní, koukněte na přiložený QR kód. 

Předchozí

Fuso Canter 7C18: Sympaťák Canter

DAF získává velkou objednávku od belgických ozbrojených sil

Další