Scania Super: Na vrcholu

| |

Scania představila nový pohonný řetězec Super, který je na vrcholu konstrukčních možností, a zaměřuje se především na udržitelnost a 8% úsporu paliva. Měli jsme možnost nové Scanie Super vyzkoušet na testovacím okruhu ve švédském Södertälje, kde má Scania své sídlo. 

Scania přišla s několika významnými inovacemi, které posunuly již tak perfektní stroje ještě dál. A inovace to byla nemalá, stála více než 2 miliardy eur. Scania to myslí zkrátka s vedoucím postavením na trhu vážně. Kromě nápisu Super došlo k významnému vylepšení podvozků, rámů, náprav, nádrží za účelem dosažení lepší modularity a také jsou velkou novinkou digitální zpětná zrcátka pro vyšší bezpečnost, za které si můžeme připlatit. Vše jsme otestovali a už teď můžeme říci, že motor je tišší, silnější a úspornější, převodovka Opticruise o něco rychleji řadí a digitální zpětná zrcátka, která jsou místo normálních (ne nahoře nad sklem), fungují bezvadně. Úspora skoro 200 kg je znát. Jako celek zkrátka Scania Super funguje. Všechny tyto nové inovace za to rozhodně stojí. Pojďme se tedy na všechny inovace podívat postupně.

NOVÝ 13LITROVÝ MOTOR PRO TĚŽKÉ NÁKLADNÍ VOZY SCANIA

Díky zcela nové platformě motorů pro vozidla o výkonu od 420 do 560 koní, která vyhovují normě Euro 6, slibuje hnací ústrojí společnosti Scania zákazníkům, kteří provozují dálkovou přepravu, úsporu paliva, která obvykle dosahuje osmi procent. Všechny motory jsou z vlastní podstaty schopné spalovat HVO a dva z nich lze objednat ve verzích, které umožňují spalovat bionaftu FAME. Zdvihový objem činí 12,74 litru a kompresní poměr je 23:1, což také znamená, že zvláštní pozornost byla u těchto výkonných motorů věnována vstupům a výstupům.

Díky řešení DOHC mohla Scania vyvinout volitelný systém pomocné kompresní brzdy s očekávanou úrovní výkonu. Přesné ovládání ventilů pomocí horních vaček je nezbytné také pro pokročilý systém Scania Twin-SCR s dvojitým dávkováním močoviny. Ve skutečnosti je nutné dodat, že právě systém Scania Twin SCR je to nejdůležitější, co stojí za úsporou paliva u nových motorů Scania. Posunul hranice toho, jak důkladně může moderní, čistý a udržitelný motor nákladního automobilu uvolňovat energii z paliva, aniž by to bylo na úkor dodržování zákonných aspektů týkajících se emisí NOx. Mimo jiné mysleli inženýři i na snížení tření a optimalizované mazání díky použití extrémně řídkeho oleje s dlouhou životností. Dle slov konstruktérů je motor lehčí a doslova na vrcholu konstrukčních možností.

PLYNULÝ VÝKON POMOCNÉ BRZDY

Dálkové nákladní vozy Scania jsou již dlouho proslulé volitelným systémem pomocného retardéru. Nová řada motorů je však na přání vybavena novým pomocným systémem kompresní brzdy Scania CRB (Compression Release Brake). Technologie CRB znamená, že pokud topografie není příliš kopcovitá, mnoho kombinací vozidel nebude potřebovat retardér. Ve skutečnosti může být vozidlo s novým motorem vybaveno kombinací tradiční výfukové brzdy (škrticí klapka ve výfukovém potrubí), nového systému CRB a (odpojitelného) retardéru R4700D, čímž vznikne pomocný kombinovaný brzdový systém s vynikajícím výkonem pro ty nejnáročnější provozy.

RYCHLEJŠÍ PŘEVODOVKA SCANIA OPTICRUISE

V minulém roce společnost Scania začala představovat novou řadu převodovek, které nakonec nahradí všechna současná automatizo- vaná řešení Scania Opticruise. Prvním přírůstkem do nové řady byla převodovka G33CM a nyní se k ní přidává G25CM, verze určená pro o něco lehčí provozy. Všechny převodovky Scania Opticruise díky svým schopnostem zajišťují rozhodující část celkového výkonu nového hnacího ústrojí. Nejnovější generace, původně reprezentovaná modelem G33CM, je přibližně o 60 kg lehčí než předchozí převodovky. Vděčí za to zejména celohliníkovým skříním a menším rozměrům. Dalším klíčovým úspěchem je nižší hladina hluku, která je předpokladem pro splnění zákonných požadavků. Stejně jako u nové řady motorů se díky vyšší přesnosti a použití větších olejových filtrů a kvalitního oleje výrazně zlepšily intervaly výměny oleje. Převodovky opravdu o něco rychleji řadí a lépe, plynuleji přenášejí výkon.

NOVÁ ZADNÍ NÁPRAVA

Za účelem udržení nižších otáček při cestovní rychlosti, které pomáhají k úspoře paliva, představila Scania novou zadní nápravu s volitelnými rychlými rozvodovkami. Nejrychlejší převod má poměr 1,95:1. Vozidlo se však obvykle snaží jet na 12. rychlostní stupeň, protože je to přímý převodový stupeň s nejmenšími převodovými ztrátami. Rychloběh se zařazuje pouze za příznivých podmínek. To také znamená, že vůz bude v zájmu úspory paliva pravděpodobně řadit častěji, než jsou někteří řidiči zvyklí. První z nové řady náprav je R756, která je nakonec k dispozici s osmi různými možnostmi převodových poměrů, z nichž nejrychlejší je verze s převodovým poměrem 1,95:1. Díky velkému rozsahu v převodovkách G25 a G33 je i u těchto rychlých poměrů zajištěn dobrý výkon při rozjezdu.

NOVÁ ŘADA PALIVOVÝCH NÁDRŽÍ

K úspoře paliva a hmotnosti přispěla zcela nová řada nádrží na naftu, s objemem od 165 do 700 litrů.
K dispozici jsou tři velikosti (S, M a L), které jsou navíc dodávány v různých délkách. Všechny mají novou, důmyslnou konstrukci ve tvaru písmene D, která výrazně zvyšuje jejich robustnost, a k rámu se připevňují pomocí držáků ve tvaru písmene C. Nízkotlaké palivové čerpadlo, primární palivový filtr a filtr odlučovače vody jsou přesunuty mimo motor a seskupeny v samostatné jednotce na optimalizaci paliva. Tato jednotka je namontována na boku primární nádrže. Společnost Scania tak jednou provždy vyřešila klasický problém, jak využít veškeré palivo v nádrži. Scania také vyvinula nové inteligentní řešení na zajištění rozvodu paliva mezi nádržemi u nákladních vozidel se dvěma nádržemi. Použitím přípojky ve tvaru T se samostatným a nepřetržitým (ale velmi omezeným) přívodem paliva do jednotky na optimalizaci paliva vzniká Venturiho efekt, který zajišťuje, že přívod do primární nádrže neblokují žádné vzduchové kapsy.

NOVÉ NÁDRŽE NA ADBLUE A FLEXIBILITA

Dalším vylepšením, které přineslo nové modulární uspořádání podvozku Scania, je několik nových nádrží na AdBlue, které lze namontovat na rám. Scania také představuje nové nádrže pro hydraulická příslušenství (např. jeřáby) se stejnou konstrukcí ve tvaru písmene D jako palivové nádrže. K dispozici jsou také nové možnosti pro vzduchojemy s držáky a potrubím, které plně využívají nové rozmístění otvorů z flexibilního uspořádání podvozku a umožňují nové potenciální montážní pozice. Nová modulární architektura podvozku, je tak z pohledu potřeb jednotlivých zákazníků mnohem flexibilnější.

VELKÁ NOVINKA! DIGITÁLNÍ ZPĚTNÁ ZRCÁTKA

Spolu s novým hnacím ústrojím a službami představuje Scania také několik prvků a doplňků pro své prémiové nákladní vozy. Nejvýraznější změnou je nový systém Scania Mirror View Camera (SMVC), jehož jedinečné řešení posouvá spojení člověk/stroj v oblasti digitálních zrcátek na zcela novou úroveň. Nákladní vozidlo se systémem SMVC nabídne výrazně lepší výhled v oblasti A sloupků, což je zřejmá výhoda při manévrování ve stísněných křižovatkách a rušných městských oblastech. Sledování 12,3palcového displeje s vysokým rozlišením je snadné, protože je umístěn na A sloupku, takže k vidění celého obrazu stačí jen mírný pohyb oka. Konstrukce krytů kamer (které lze nalakovat podle vozu) byla důkladně testována z aerodynamického hlediska, aby se minimalizoval odpor vzduchu. Kryty jsou záklopné, mají účinný lem chránící před vodními kapkami, který zabraňuje zhoršení výhledu řidiče, a vyhřívané čočky, které zajišťují ochranu před vlivy, jako je mlha, sníh a led.

SLUŽBY SCANIA PROCARE

Scania představuje prémiovou službu ProCare, která má omezit neplánované zastávky nákladních vozidel důležitých pro fungování firmy. Po úspěšném pilotním programu ve Švédsku a Polsku se nová služba společnosti Scania zavádí na evropských trzích. Základem této další úrovně spolupráce mezi společností Scania a jejími klíčovými zákazníky je služba Flexible Maintenance. ProCare se vztahuje na všechna nákladní vozidla Scania vyrobená od roku 2019. Základem služby je, že nákladní vozidla připojená k systému ProCare pravidelně hlásí společnosti Scania svůj technický stav, což vede k preventivním opatřením a obnovám komponentů ze strany společnosti Scania. Nákladní vozy hlásí svůj stav na základě údajů shromážděných přímo ve vozidle. Tyto informace se pak kombinují s provozními údaji, které Scania shro- mažďuje již řadu let. To umožňuje nejen předcházet hrozícím poruchám vozidla, ale také zachytit včasné varovné signály. Oprava závažné poruchy motoru může v dílně trvat až 40 hodin, zatímco preventivní péče týkající se stejné příčiny může znamenat vyřešení problému za zlomek tohoto času.

Předchozí

Nový Citan zazářil v anketě Mezinárodní dodávka roku 2022

Emirates získala v žebříčku APEX ocenění World Class Airline

Další