Pohledem studenta: Faktory ovlivňující spotřebu a bezpečnost provozu nákladních vozidel

| |

Jaké faktory ovlivňují spotřebu pohonných hmot v nákladní přepravě a jak pomáhá Scania samotným řidičům? Nejen na tyto otázky se snažil odpovědět student stipendijního programu Mladí profesionálové Scania ve svém videu, které natočil pro Reportérskou výzvu programu Ekoškola. 

„Během studia jsem zjistil, že existuje mnoho věcí, které mohou zásadně přispět ke snížení paliva, zvýšení bezpečnosti silničního provozu a přitom jsou často zbytečně opomíjeny,“ říká autor videa Petr Prášek. Student třetího ročníku Mladí profesionálové Scania pak dodává: „Snažil jsem se shrnout do tří minut ty nejzásadnější. Patří mezi ně samotná konfigurace vozidla, kdy už jen správný výběr hnacího řetězce může výrazně ušetřit pohonné hmoty a pak také školení řidičů, které je často chybně opomíjeno. Přitom oba tyto zmíněné faktory mohou pomoci snížit spotřebu paliva a emise CO2 o desítky procent.“

Důkazem, že právě řidič může nejvýrazněji ovlivnit spotřebu, jsou data ze soutěže Scania Control Cup z roku 2018. Do klání řidičů, ve kterém se mimo jiné hodnotila spotřeba paliva, se zapojilo v regionu CER (Česká republika, Slovensko, Maďarsko) 2 200 vozidel. „Po třech měsících jsme u těchto vozidel zaznamenali celkové snížení spotřeby o 140 tisíc litrů nafty a do ovzduší se vypustilo o 400 tisíc kilogramů CO2 méně. A to jen tím, že se řidiči snažili jezdit tzv. na spotřebu,“ říká školitel řidičů Scania Aleš Biskup.

Plynulá, defenzivní a úsporná jízda má také zásadní vliv na bezpečnost silničního provozu, což přispívá k nižším nákladům. Provozovatel vozidla tak ušetří za opravy způsobené nehodami nebo nesprávným používáním.

Zákazník si také u společnosti Scania může vybrat z široké nabídky řešení provozu na alternativní paliva. Od motorů spalujících bionaftu, přes CNG/LNG až po nedávno představené plug-in hybridní a plně elektrické modely. Zároveň se švédský výrobce věnuje vývoji a testování vozidel pro elektrifikované dálnice a zkoumá další možnosti, kterými by se v budoucnu mohla přeprava zboží a osob ubírat. Podle Scanie totiž nebude pouze jedno univerzální řešení pro všechny typy provozu. 

Video studenta Petra Práška vzniklo pro Reportérskou výzvu programu Ekoškola a bude tak zároveň součástí národního kola soutěže Mladých reportérů pro životní prostředí. Jedná se o vzdělávací program mezinárodní organizace FEE (Foundation for Environmental Education) určený žákům ve věku 11 – 25 let. V zahraničí úspěšně běží již 25 let, je do něj zapojeno 41 států a přes 300 000 studentů. V roce 2018 byl oceněn cenou Earth Prize za přínos v oblasti environmentálního vzdělávání. 

Předchozí

Amber Beverage Group investuje do automatizovaného skladu od společnosti Jungheinrich

Renault Trucks nabídne od roku 2023 elektrická vozidla v každém segmentu

Další