Mercedes-Benz Atego: Všeuměl více tváří

| |

Mercedes-Benz Atego je nákladním vozem s motory plnícími normu Euro VI s využitím přesahujícím svým záběrem přes více segmentů v dopravě s celkovou hmotností od 6,5 do 16 tun. 

Nákladní vozidla Atego jsou vyráběna od roku 1998, kdy nahradila vozy Mercedes-Benz LN. Současná již druhá generace vozu je vyráběna od konce roku 2012. Na našem trhu jsou vozy k dispozici od roku 2013. Jak si povede vůz v několikadenním testu? Dokáže nás přesvědčit o svých kvalitách? Najde si místo v našem vozovém parku? 

Klasické pojetí karoserie 

Klasické pojetí designu vozidla je typické pro tento segment a ani žádný z konkurentů se výrazně neodlišuje. Vůz lze vybavit všemi možnými doplňky a nástavbami pro Mercedes typickými.

My jsme otestovali klasický podvozek pro sklápěč vybavený nástavbou nosič kontejnerů od firmy CTS. 

Kabina řidiče 

Hesla jako funkčnost, jednoduchost a pohodlí získávají na smyslu po usednutí do tohoto vozu a strávení i kratší doby za volantem. Sedadlo řidiče je typicky pohodlné a ihned se v něm usadíte.

Nemusíte hledat v manuálu jaké tlačítko a ovládací prvek k čemu je určen. Vše je ihned jasné a srozumitelné. Nastavení sedadla řidiče a hlavních ovládacích prvků je intuitivní a až překvapivě snadné. O odkládacích prostorech v kabině vozu zde jde především.

Řidiči těchto vozů většinou nejsou přeborníci v nájezdu denní porce kilometrů, ale je to spíše o čase stráveném v popojíždění, nakládání a vykládání materiálu a s tím často spojené vystupování a nastupování z vozu.

Opravdu vše, co vás napadne, tak lze snadno zabezpečit pro jízdu a najde si snadno své místo. 

Motory a převodovky 

Motory jsou čtyř a šestiválcové. Všechny motory disponují vysokým výkonem od nízkých otáček motoru. Motory plní normu Euro VI. Čtyřválcové motory mají výkon až 170 kW (231 k) a maximální točivý moment až 900 Nm. šestiválcové řadové motory mají výkon až 220 kW (299 k) a maximální točivý moment až 1200 Nm. Převodovky jsou manuální nebo automatické (PowerShift 3). 

Jízdní vlastnosti 

Námi testovaný čtyřválcový motor o výkonu 170 kW ve spojení s manuální šestistupňovou převodovkou nám byl vítaným společníkem. Dobře a citlivě dávkovaný výkon motoru s precizně vypilovaným řízením a správně rozmístěnými jednotlivými rychlostními stupni nám umožnoval plynulou jízdu jak s prázdným, tak i plně naloženým vozem. 

Nosič kontejnerů

Námi testovaný vůz měl nástavbu jednoramenný teleskopický nosič kontejnerů. Hmotnost nástavby včetně náplní je 834 kg. Ovládání mechanismu je pneuovladačem z kabiny včetně blokování funkcí proti nepovoleným manipulacím.

Při manipulaci jsme používali kontejnery o objemu 10 m3 na přepravu materiálu. Manipulace s nimi byla jednoduchá a bezproblémová. Za tři dny jsme s vozem složili a vyložili přes 25 kontejnerů. S jejich manipulací jsme neměli žádné obtíže. 

Závěrem 

Model Atego se nám po třídenním testu osvědčil jako skvělý společník při zdolávání pracovních úkolů. Bez potíží jsme se proplétali městským a příměstským provozem. Celková spotřeba vozu se během testu ustálila lehce nad 20 litry nafty na 100 kilometrů. Vzhledem ke zkušenostem s jinými vozy této kategorie a od jiných výrobců, tak tato hodnota je více než přijatelná.

A7BAF52E-F9A2-4709-87D1-B3677D445D5E

Zprvu se nám zdál interiér vozu trochu zastaralý, ale v průběhu testu jsme si na něj rychle zvykli a spíše jsme oceňovali jeho ergonomii a kvalitu. Proč něco měnit, když to funguje. Za nás skvělá strategie! Během testu se nám podařilo rozbít zadní světlo. V praxi k těmto drobným škodám na vozidlech ve firmách dochází dost často. Všichni znáte ten pocit, že jste rozbili věc, která není vaše. Bylo nám příjemným překvapením, že lze snadno zakoupit běžné opotřebovatelné a lehce poničitelné části vozu a téměř obratem namontovat. Dalším příjemným překvapením byla velmi příznivá cena poškozeného světla. V současné době, kdy je často velký nedostatek téměř všeho, tak nám bylo toto nakonec velmi příjemným zjištěním. 

Mercedes-Benz Atego

  • Zdvihový objem: 5 132 cm3
  • Maximální výkon: 170 kW/231 koní
  • Maximální točivý moment: 900 Nm
  • Celková hmotnost: 12 000 kg
  • Rozvor: 3 560 mm
  • Rozměry pneumatik: 265/70 R 19,5
  • Cena testované verze: 1 500 000 Kč bez DPH
Předchozí

Nový eActros

Po koroně opět na rekordním kursu

Další