Mercedes-Benz Actros L

| |

Mercedes-Benz Actros stanovuje již od roku 1996 vysoká měřítka hospodárnosti, bezpečnosti a komfortu pro nákladní vozidla v dálkové nebo těžké rozvážkové dopravě. Nejnovější generace modelu Actros posouvá od roku 2018 v tomto ohledu laťku ještě výš mnoha inovacemi v oblastech digitalizace, konektivity a bezpečnosti. Actros skvělým způsobem splňuje neustále rostoucí požadavky na silniční nákladní dopravu.

K tomu přispívají i novinky, jakými jsou například Multimedia Cockpit, MirrorCam, funkce pro částečně automatizovanou jízdu a zdokonalené bezpečnostní systémy. Uvedené systémy řidiče intenzivně podporují při plnění jeho pracovních úkolů. Poté, co Mercedes-Benz Trucks uvedl v roce 2021 na trh již dva nové modely, na funkčnost zaměřený Actros F a limitovanou verzi Actros Edition 2, následuje nyní Actros L, největší a nejluxusnější vozidlo úspěšné modelové řady. Těžké nákladní vozidlo poháněné konvenčním vznětovým motorem mohou zákazníci v celé Evropě objednávat od 1. července 2021. Jeho výroba bude zahájena v listopadu 2021.

„Při vývoji modelu Actros L jsme se zaměřili především na aspekty komfortu řidiče, bezpečnosti, konektivity a celkových nákladů TCO, abychom v těchto oblastech dosáhli dalších zlepšení pro naše zákazníky a jejich řidiče,“ říká Andreas von Wallfeld, vedoucí marketingu, prodeje a služeb ve společnosti Mercedes-Benz Trucks. Z intenzivní komunikace výrobce se zákazníky vyplývají jejich přání ohledně prémiových nákladních vozidel pro firmy a jejich řidiče. „Actros L je reakcí právě na tato přání. Proto jsme naši novou vlajkovou loď koncipovali a nakonfigurovali s důrazem na exkluzivitu,“ zdůrazňuje von Wallfeld.

Vynikající nabídka prostoru a exkluzivní výbava pro ještě vyšší úroveň komfortu řidiče

Luxus začíná již vynikající nabídkou vnitřního prostoru v kabině široké 2,50 metru, která se dodává ve variantách StreamSpace, BigSpace a GigaSpace. Chybějící tunel nad motorem umožnil v kabině vytvořit rovnou podlahu, a tím i doslova útulnou atmosféru. Vylepšené odhlučnění kabiny nevpouští dovnitř nežádoucí rušivý hluk, a přispívá tak k relaxaci rovněž během přestávek pro odpočinek. 

K uvolněnější jízdě přispívá mimo jiné o 40 milimetrů nižší poloha sedadla řidiče, umožňující současně komfortní výhled na silnici. V této souvislosti jsou dalším faktorem, který významně zvyšuje úroveň bezpečnosti především za tmy, také na přání dodávané světlomety LED s novým designem. Světlomety LED poskytují v porovnání s xenonovými světlomety ještě vyšší intenzitu světla a lepší osvětlení vozovky. Zajímavý je u nich také ekonomický aspekt. V porovnání s běžnými žárovkami jsou světlomety LED energeticky znatelně hospodárnější a mají delší životnost.

Úroveň komfortu řidiče kromě toho zvyšují také prvky výbavy, mezi něž patří stylové čalounění sedadel, nové vnitřní výplně dveří, komfortní matrace včetně vrchní matrace s tloušťkou 45 milimetrů a na dotek příjemná povrchová úprava zadní stěny kabiny v oblasti lůžka. Početným příslušenstvím Interior Line z nabídky společnosti Mercedes-Benz Trucks lze příjemnou a útulnou atmosféru posunout na ještě vyšší úroveň. „Actros L bude pro podnikatele v dopravě i vzhledem k akutnímu nedostatku řidičů silným trumfem,“ říká s pevným přesvědčením von Wallfeld.

Vynikající bezpečnostní výbava

Mercedes-Benz Trucks sleduje s bezvýhradnou důsledností i u modelu Actros L ambiciózní cíl, a to přispívat aktivními bezpečnostními asistenčními systémy k silniční dopravě, která bude pokud možno bez nehod. Výrobce vozidel s hvězdou se tím chce ještě více přiblížit k naplnění vize jízdy s naprostým vyloučením dopravních nehod. Tuto skupinu asistenčních systémů zastupuje kromě asistenta pro jízdu v jízdním pruhu, adaptivního tempomatu a systému MirrorCam, který nahrazuje hlavní a širokoúhlá vnější zpětná zrcátka, také mnoho dalších technických prvků s bezpečnostní funkcí.

Pro Actros L se na přání dodává například asistent pro odbočování, který má oproti dosavadní verzi systému rozšířenou funkčnost a za určitých okolností dokáže zachraňovat životy. Nový Active Sideguard Assist dokáže řidiče upozorňovat nejen na cyklisty a chodce, kteří se nacházejí a pohybují na straně spolujezdce, ale také může zahájit automatizované brzdění až do úplného zastavení vozidla při odbočování rychlostí až 20 km/h, pokud řidič nezareaguje včas. Active Sideguard Assist rozpozná nutnost brzdného zásahu a v ideálním případě zabrání možné kolizi.

Dalším prvkem výbavy na přání pro model Actros L je Active Drive Assist druhé generace (ADA 2). Tento systém při splnění stanovených předpokladů aktivně podporuje řidiče při řízení nákladního vozidla v podélném a příčném směru a dokáže automatizovaně udržovat bezpečný odstup od vozidla vpředu, zrychlovat i řídit, pokud jsou splněny nutné systémové podmínky, jakým je například dostatečný poloměr zatáčky nebo jasně viditelné značení jízdních pruhů. ADA 2 kromě toho obsahuje dílčí funkci Emergency Stop Assist, která je schopna zahájit nouzové zastavení vozidla, pokud řidič nereaguje navzdory vizuálním a akustickým upozorněním. Po zastavení nákladního vozidla aktivuje systém novou elektronicky ovládanou parkovací brzdu. Kromě toho také odemkne dveře, aby se v případě potřeby mohli záchranáři nebo jiní poskytovatelé pomoci dostat přímo k řidiči.

Actros L disponuje ve standardní výbavě pátou generací systému Active Brake Assist (ABA) s rozpoznáváním chodců, pokud legislativa na příslušném trhu vyžaduje, aby bylo vozidlo standardně vybaveno asistentem pro nouzové brzdění. Tento systém dokáže zabránit nehodě, hrozí-li například kolize s vpředu pomaleji jedoucím nebo stojícím vozidlem nebo čelní kolize s chodcem, například v důsledku rozptýlené pozornosti řidiče, příliš krátkého bezpečnostního odstupu nebo nepřizpůsobené rychlosti jízdy. ABA 5 pracuje s kombinací radarového a kamerového systému. Pokud systém rozpozná riziko kolize s vpředu jedoucím vozidlem, stojící překážkou nebo osobou, která přechází vozovku, jde opačným směrem nebo běží ve stejném jízdním pruhu, dojde nejprve k vizuálnímu a akustickému upozornění řidiče. Jestliže řidič adekvátně nereaguje, může systém ve druhém kroku zahájit částečné brzdění. Hrozí-li i přesto kolize, může ABA 5 aktivovat automatizované maximální brzdění – před pohybujícími se osobami až do rychlosti jízdy 50 km/h. Po zastavení se jako poslední krok automaticky aktivuje nová elektronicky ovládaná parkovací brzda.

Mercedes-Benz Trucks sleduje u všech asistenčních systémů cíl poskytovat řidiči v rámci systémových limitů maximální možnou podporu při řízení vozidla. Řidič však zůstává nepřetržitě v celém rozsahu odpovědný za bezpečné řízení vozidla, zcela v souladu s legislativními požadavky. 

Na míru střižená konektivita zvyšuje hospodárnost

V souvislosti s asistenčními systémy stojí za pozornost také inteligentní řízení tempomatu a převodovky Predictive Powertrain Control (PPC) – česky: předvídavé řízení hnacího řetězce. Systém zohledňuje za určitých okolností topografii, průběh silnice a dopravní značení. Tím lze předcházet zbytečnému brzdění, zrychlování a řazení. Nejnovější generace Actrosu spotřebuje díky PPC na rychlostních silnicích a dálnicích až o tři procenta a na běžných silnicích mimo město dokonce až o pět procent méně paliva než vozidla bez tohoto systému. Do oblasti hospodárnosti spadá také nový asistent pro ekologickou jízdu, Eco Support, který řidiče podporuje v co nejhospodárnějším stylu řízení.

Aktivity a funkce asistenčních systémů, jakými jsou ABA 5, ADA 2 nebo PPC, jsou řidiči zobrazovány na standardně dodávané, uživatelsky přívětivé digitální přístrojové desce Multimedia Cockpit se dvěma barevnými displeji, které tvoří základ uživatelského rozhraní. Na přání se pro Actros L navíc dodává mimo jiné také ukazatel celkové hmotnosti tažného vozidla a návěsu a zatížení přední nápravy i u tahačů s částečným vzduchovým odpružením. Řidič tak má neustále na očích hmotnost soupravy, aby se zabránilo jejímu přetížení.

Mercedes-Benz Truck App Portal nabízí mnoho osvědčených i nových aplikací s vysokou přidanou hodnotou

Zákazníci, kteří se rozhodnou pro přístrojovou desku Multimedia Cockpit interactive, vyšší verzi standardní varianty Multimedia Cockpit, získají rychlý přístup k portálu s aplikacemi (Mercedes-Benz Truck App Portal). Dopravci tak mohou využívat nové možnosti konektivity a vybavit své vozidlo aplikacemi, které zvyšují hospodárnost a komfort, například telematickými službami Fleetboard. Individuálně kombinovatelné služby umožňují inteligentní síťové propojení řidičů, vozového parku a zakázek. Celkově přispívají jak k optimalizaci spotřeby a minimalizaci opotřebení, tak i k vyššímu vytížení vozidla. Analýza provozu Fleetboard například umožňuje vyhodnocovat a optimalizovat způsob řízení, časová evidence Fleetboard nabízí detailní přehled o dobách řízení a odpočinku řidičů, Fleetboard Mapping ukazuje stav a polohu vozidel. A s funkcí Fleetboardu pro stahování karet řidiče a velkokapacitních pamětí mohou uživatelé na dálku načítat, přenášet a ukládat všechna důležitá data.

Actros L 1853 LS 4X2, GigaSpace, MirrorCam, Multimedia Cockpit interactive, Active Brake Assist 5, NEU: Actros L-Schriftzug, Geräusch- und Wärmeisolierung Fahrerhaus, LED-Blinker in Lichtsignatur, LED-Hauptscheinwerfer, Sitzkasten niedrig, 40mm abgesenkt, neuer Sitzbezug, neue Türinnenverkleidung, Matratzentopper für Komfortbett unten, Eco-Support Anzeige im Multimedia Cockpit interactive, Active Drive Assist 2, Active Side Guard Assist // Actros L 1853 LS 4X2, GigaSpace, MirrorCam, Multimedia Cockpit, interactive, Active Brake Assist 5, NEW: Actros L-emblem, Noise and heat insulation of cab, LED turn signals in light signature, LED main headlamps, Seat base, low, 40mm lower, new seat cover, new interior door trim, Mattress topper for lower comfort bed, Eco-Support display in Multimedia Cockpit, interactive, Active Drive Assist 2, Active Sideguard Assist

Mezi aplikacemi vyniká především logistická aplikace HABBL společnosti Fleetboard Logistics, protože řidiče vede krok za krokem pracovními zakázkami. Řidič přitom může aplikaci ovládat jak na přístrojové desce Multimedia Cockpit vozidla Actros L, tak i na libovolném přenosném zařízení s operačním systémem Android v případě úkolů mimo vozidlo. Všichni účastníci celého procesu přepravy – řidič, dispečer a koncový zákazník – obdrží vždy všechny potřebné informace. Tím se zvyšuje kvalita procesu a současně je zaručena vysoká úroveň transparentnosti.

Mercedes-Benz Truck App Portal nabízí jako novinku také aplikaci Dashdoc se 100% bezpapírovým procesem realizace zakázek (digitální nákladní listy, resp. eCMR), řešení pro komunikaci a řízení zakázek YellowFleetApp, aplikaci mobileServiceManager (mSM) pro digitální řízení zakázek a vozového parku, aplikaci pro řízení přepravy s digitální funkcí PlanBoard a automatickým dispečerem ArealPilot, logistickou aplikaci Mobile Enterprise pro mobilní získávání dat při provozu na silnici a řešení Scangaroo pro mobilní skenování.

Mercedes-Benz Uptime je digitálním ochranným štítem i pro Actros L

Srdcem Fleetboardu a navíc i technickým základem v konstrukci vozidla pro další řešení v oblasti konektivity je Truck Data Center. Modul pro síťové propojení přijímá data od senzorů, kamer a řídicích jednotek nákladního vozidla a vyhodnocuje je pro různé aplikace. Truck Data Center tvoří nejen základ pro velký počet služeb Fleetboardu, ale také pro Mercedes-Benz Uptime, službu pro trvale udržitelné zvyšování dostupnosti vozidla.

Mercedes-Benz Uptime kombinuje inteligentní síťové propojení vozidla s intenzivní péčí o zákazníky, a nabízí tak zákazníkům divize Mercedes-Benz Trucks inovativní servisní produkt. Cílem je zajistit, aby nákladní vozidlo jezdilo co nejvíce času na silnicích a spolehlivě plnilo přepravní zakázky. Návštěvy servisu je nutné minimalizovat a efektivně plánovat. Pro eliminaci případů poruchy slouží včasné rozpoznávání potřeby oprav. Zákazník je při rychlé organizaci návštěvy servisu podporován s ohledem na jím plánovaný provoz. Pro zákazníka to znamená nejen lepší plánovatelnost návštěv servisu a dostupnosti vozidla, ale také ještě vyšší míru bezpečnosti silničního provozu.

Nabídku služeb pro Actros L završují individuálně konfigurovatelné servisní pakety a na míru střižená řešení v oblastech leasingu, financování a pojištění. I v těchto bodech získají zákazníci jistotu pro své plánování. Mercedes-Benz Trucks sází v tomto ohledu vždy na inovativní řešení. Důkazem je například servisní smlouva Mercedes-Benz CompleteMile. Podobně jako Mercedes-Benz Complete pokrývá flexibilní servisní smlouva všechny servisní práce včetně dílů podléhajících opotřebení. Současně je však koncipována tak, aby se měsíční splátky řídily podle skutečně ujetých kilometrů. Přitom nehraje roli, zda je zákazník činný v cyklickém odvětví, jakým je stavebnictví či zemědělství, nebo se často mění počet ujetých kilometrů v důsledku střídání měsíců se silnější a slabší poptávkou. Mercedes-Benz CompleteMile tak může přispět k optimalizaci cash flow. Mercedes-Benz Uptime automaticky odesílá stav ujetých kilometrů do systémů IT společnosti Mercedes-Benz Trucks, které tento údaj zpracují v rámci digitalizované fakturace.

Předchozí

Scania opět investuje do dalšího rozšiřování společnosti Northvolt a recyklace akumulátorů

DHL rozšiřuje flotilu ekologických kamionů na zkapalněný zemní plyn

Další