V rámci našich testů jsme dostali možnost otestovat jízdní soupravu Mercedes-Benz Actros F a návěs Schmitz Cargobull. Test probíhal na více než sto padesáti testovacích kilometrech.
Actros F je vůz představený začátkem roku 2021. Vůz je vybaven novou kabinou s klasickými zpětnými zrcátky ze skla a přístrojovou deskou Classic. U tohoto vozu je kladen důraz na funkčnost, ovladatelnost a hospodárnost před zaváděním všech nejnovějších inovací. Během testu jsme se pokusili s kolegou najít odpovědi na často kladené otázky kolegů řidičů a přepravců. Mercedes patří v rámci trhu s nákladními vozy mezi lídry a určuje dost často krok v inova- cích zaváděných do běžné výroby vozidel nejen nákladních. Bude tato souprava ta pravá pro vaše podnikání? V posledních letech jsou nejdůležitějšími preferencemi v mnoha firmách především nároky řidičů. Může být tato jízdní souprava to pravé a může vám pomoci v podnikání si udržet své dlouholeté spolupracovníky a ochránit před nabídkou konkurence, udržet náklady na provoz na uzdě a zároveň i pomoci přilákat nové kolegy do firmy? Tyto otázky řeší všichni přepravci a v tomto testu se vám pokusíme pomoci na ně najít odpovědi.
Kvalitní interiér
Vnitřek vozu není žádný šok. Vše je na svém místě a funguje příkladně. Nemusíte být nadšenec IT, abyste byli schopni ovládat veškeré funkce vozu. Vše je intuitivní a funguje, jak očekáváte. Nemusíte se rozhodně bát, že byste museli projít dlouhým zaškolením a studovat dlouhé manuály. Dlouholeté zkušenosti výrobce se podepsaly na ergonomii a funkčnosti ovládacích prvků. Samostatnou kapitolou je doslova přehršel odkládacích prostor na vše možné, co vás napadne.
Motor s výkonem 510 koní
V nabídce jsou různé motorové varianty (326–530 koní). Námi testovaná 510 koňova varianta patřila k hornímu spektru nabídky. V každém jízdním režimu má vůz dostatek jízdního výkonu a nepolevuje ani v táhlých kopcích bez ohledu na množství naloženého materiálu. Motor běží hladce a převodovka řadí až sametově. Souznění motoru a převodovky snese srovnání s hladkostí, na které jsme zvyklí v posledních letech z osobních vozů vyšších tříd.
Asistenční systémy
Jako u všech mercedesů, tak i u tohoto námi testovaného exempláře bylo vše potřebné, a hlavně dobře použitelné. Historicky mercedesy patří mezi vozy s nejvyspělejšími technologiemi. Vše funguje v souladu s vašimi potřebami a rozhodně vás technologie neobtěžují, ale spíše nenápadně až nenásilně doplňují.
Jízdní dojmy
Vzhledem k téměř idylickým papírovým vlastnostem týkajícím se nejen rozměrů, ale i výkonnostních parametrů, tak spíše závisí na preferencích každého z nás ve výběru vozu a jeho motorizace v orientaci na jeho využití. Po usednutí do vozu, zasunutí karty do tachografu, nastavení posedu řidiče a základních funkcí vozu, jste připraveni na cestu. Vůz s návěsem jede plynule. Vzhledem k výkonu vozu je jízda plynulá a příjemná. Ani při větším zatížení není téměř poznat celková hmotnost soupravy. Až při krajních situacích musí řidič počítat s neodmyslitelně vyšší hmotností jízdní soupravy. I přes pevné sedadlo spolujezdce není jízda pro spolujezdce nepříjemná. Vzhledem k odpružení celé soupravy je místo spolujezdce pro vnitrostátní dopravu více než dostatečné.
Závěr
Hodnotit Mercedes s návěsem Schmitz Cargobull je jako nosit dříví do lesa. Na každém voze lze najít mouchy, a to i u Mercedesu. Jako drobnou vadu bych viděl asistent hlídající jízdní pruhy. Čas od času načte podélnou spáru jako jízdní pruh. To ale není chyba vozidla, ale jde to spíše na vrub systému oprav českých silnic.
Při ustálené jízdě lze u takto velkého auta včetně návěsu dosahovat až neskutečně nízkých nároků na palivo. Při našem přibližně stopadesátikilometrovém testu se spotřeba blížila k dvaceti pěti litrům nafty na sto kilometrů. S takovou spotřebou se reálně potkáváme u nákladních vozidel o několik hmotnostních kategorií níže.
Mercedes patří ve srovnání v pohodlí a ovladatelnosti k lídrům na trhu nejen v nákladních vozech. Vzhledem k orientaci vozu především na vnitrostátní dopravu považuji vůz za více než dostačující nejen svou výbavou, ale především jízdním projevem.
V nákladních vozech je v posledních letech vidět výrazný posun v orientaci nejen na výkon vozu, ale i orientaci na řidiče a jeho pohodlí při práci. Stačí si vybrat pouze konfiguraci vozu vyhovující preferencím a potřebám toho daného dopravce a těšit se na dlouhé kilometry za volantem opravdu příjemného společníka na cestách.
MERCEDES – BENZ ACTROS L, 1851 LS
MAXIMÁLNÍ VÝKON | 375 kW / 510 PS |
CELKOVÁ HMOTNOST | 19 000 kg |
ROZVOR | 3 700 mm |
OBJEM MOTORU | 12 809 cm3 |
MAXIMÁLNÍ TOČIVÝ MOMENT | 2 500 Nm |
SCHMITZ CARGOBULL – SKI 24 SL 7.2
DÉLKA NÁSTAVBY | 7 300 mm |
ŠÍŘKA NÁSTAVBY | 2 354 mm |
OBJEM | 27,5 m3 |
CELKOVÁ HMOTNOST | 39 000 kg |