Luděk Šlajer – DAF Trucks CZ

| |

Luděk Šlajer spojil svůj profesní život se značkou DAF a postupně prošel několik technických a manažerských pozic. Naše redakce měla možnost se ho zeptat na několik zajímavých otázek.

Luděk Šlajer má opravdu bohaté zkušenosti. V roce 1999 nastoupil do společnosti DAF Trucks CZ jako technický školitel. Od roku 2000 začal působit jako produktový manažer v oddělení marketingu a v roce 2003 se stal manažerem odpovědným za oblast náhradních dílů. V roce 2007 odešel na rok a půl sbírat zkušenosti do centrály společnosti DAF Trucks v Eindhovenu, kde pracoval jako oblastní manažer prodeje náhradních dílů pro region střední Evropy. Po svém návratu zpět do České republiky v roce 2008 byl jmenován ředitelem dealerství DAF Trucks Praha, jež vedl až do roku 2016. Nyní je ředitel společnosti DAF Trucks CZ, s. r. o.

Luděk Šlajer – ředitel společnosti DAF Trucks CZ, s. r. o

Od kterého roku funguje zastoupení DAFu v České republice? A kde všude jsou nyní nějaká nová servisní střediska?


Zastoupení začalo fungovat v roce 1996 a letos slavíme 25 let na trhu. Prodejní síť DAF je složena z autorizovaných dealerů, jež jsou téměř výlučně v soukromém vlastnictví, z toho celkem 4 dealeři jsou s autorizací na prodej vozidel, poskytování servisu a prodej dílů, dále síť zahrnuje dalších 5 dealerů s autorizací na servis a prodej dílů. Vedle této sítě pod značkou DAF fungují ještě dva autorizované servisy pod značkou TRP, která slouží podobně jako neznačkové servisy k opravám a údržbě všech značek běžných nákladních vozidel a návěsů. Nejnovější servisní střediska jsou v Paskově (dealer Truck Trade) 
a Jeřmanicích (dealer Napa Trucks).

Jaký je váš nejvíce prodávaný model nákladního vozidla?


Vždy to byl model XF, ale od letoška se v našem případě vše mění s příchodem nové generace vozidel DAF, a to nové XF a zcela unikátních modelů XG a XG+, které plně využívají novou Evropskou legislativu. XG a XG+ nabízejí prodloužené kabiny, které na trhu do současnosti nebyly. Jejich unikátnost byla umocněna ziskem titulu Evropské nákladní vozidlo roku 2022.

Máte nějaký program pro ojetá vozidla?

Ano, jmenuje se First Choice a v jeho případě říkáme, že zákazník získává prémiovou kvalitu za nižší vstupní pořizovací cenu. V loňském roce bylo v souladu s celosvětovou strategií otevřeno nové centrum prodeje použitých vozidel, DAF Used Truck Center v Praze na Ořechu.

Kolik se prodalo vozidel minulý rok v době ovlivněné pandemií koronaviru? Byl velký propad oproti roku 2019? A jaké máte očekávání na další roky?


Pokles byl, čísla jsou veřejně dohledatelná a v podstatě odpovídal lockdownům nejen u nás v ČR, ale i v Evropě a jinde ve světě. Očekávali jsme na letošek růst, ten přišel, ale současně letošní rok je ovlivněn výkyvy v dodavatelských řetězcích. Poslední část roku navíc velkými nárůsty cen vstupů. V zásadě vývoj v následujícím roce se bude opět odvíjet od situace v dodavatelských řetězcích.

Ovlivnila koronavirová doba chování zákazníků při koupi nebo servisu vozidla? Mají nějaké specifické požadavky?

Nevidíme příliš změn v nákupním chování zákazníků, dopravní sektor byl dokonce jeden z prvních v loňském roce, který po krátkém propadu začal výrazně růst, nejinak tomu je v letošním roce, poptávka po přepravních kapacitách stále vypadá, že převyšuje nabídku, a navíc opět vnímáme nedostatek řidičů.

Za jak dlouho se trh z vašeho pohledu vzpamatuje? Máte obavy z další možné krize?


Pandemie sama o sobě je obtížná pro každého a vnímáme, že vytváří výzvy jak na jednotlivce, tak odvětví, ale na druhou stranu je z dat statistického úřadu zřejmé, že ekonomika roste, zřejmě poroste i nadále, byť tlaky z různých stran budou přetrvávat.

Přesuneme se k aktuálnímu trendu, a to elektromobilitě. Jak je DAF připravený na trend elektrických nákladních vozidel?


Zcela jistě ano, je připraven. DAF jako jeden z prvních začal prodávat koncovým zákazníkům elektrická vozidla na základech řady LF. Elektrická vozidla nejsou ale jedinou cestou, jsou to také palivové články, jak ukazuje sesterský Kenworth a Peterbilt ve Spojených státech, ale také využití vodíku jiným způsobem, jak DAF ukázal při představení nové generace DAF a za niž obdržel evropskou cenu za inovaci pro rok 2022. Tím je vstřikování vodíku do motoru tak, jak dnes známe u stávajících spalovacích motorů, jen palivem je vodík.

Jak je ve městě řešen provoz elektrických nákladních vozidel? Elektrická vozidla jsou tichá, máte nějaký bezpečnostní systém?


Tady je potřeba vnímat, že nákladní vozidlo je přece jenom velký stroj, který má svou přirozenou úroveň hluku při pohybu po vozovce. V této situaci není potřeba přídavný systém vydávající další hluk.

Je velký zájem ze strany zákazníků o informace ohledně elektrických nákladních vozidel?


Zcela jednoznačně jde zájem o informace ruku v ruce s všeobecným povědomím mezi širokou odbornou veřejností, ale také změnami ve vyhláškách velkých evropských měst, která prostě elektrická vozidla buď již vyžadují nebo ve velmi blízké době vyžadovat budou. Jsme na to připraveni a portfolio možností využití našich podvozků různými nástavbami se neustále doplňuje.

Jak se bude řešit elektrifikace u dálkové dopravy?

Tady je potřeba si uvědomit, že elektrifikace je v dnešním pojetí spojena s bateriemi a takto koncipovaný pohon je vhodný na kratší vzdálenosti, do měst. Pro elektrifikaci vozidel určených na delší trasy bude třeba jiný pohon, kupříkladu zmíněný vodík nebo s ohledem na nízké emise třeba i syntetická paliva. Vše ukáže čas, která z technologií bude ta správná.

Má Evropská unie již nějaký plán, kdy skončí naftové motory? Je to z vašeho pohledu vůbec reálný a smysluplný cíl?


Toto je na rozhodnutí Evropské komise, stanovení termínů a mantinelů a na nás je, abychom přišli včas a s vhodným řešením pro zákazníky. Cílem je, že to vše povede k ještě lepší ekonomice provozu, bezpečnosti a komfortu pro uživatele, myšleno v tomto případě řidiče.

Jaké technologické vyhlídky máte na příštích několik let? A co vodíkový pohon?


Ano, vodíkový pohon se zdá být tím pohonem, který bychom měli zkoušet a za což jsme byli oceněni cenou za Inovaci v roce 2022.

Byli jsme na testovacích jízdách nových tahačů DAF XF, XG, XG+, jaké jsou z vašeho pohledu jejich hlavní přednosti, které zaujmou české zákazníky? 

Zcela jednoznačně je to ekonomické hledisko úspory paliva, které, v závislosti na mnoha podmínkách, při 10% úspoře činí okolo 3,200 až 3,400 eur za rok. A dále to jsou ty dvě doslova bezkonkurenční kabiny XG a XG+, prostě něco, co povýšilo komfort řidiče na zcela jinou úroveň. Několikrát při představení z odborných kruhů zaznělo, že XG a XG+ jsou odměnou pro řidiče, a tak by to mělo být. V neposlední řadě jsou to pasivní bezpečnostní prvky, které poprvé přišly s předchozí generací, i ty výrazně přispěly a přispívají k ochraně uživatelů, řidičů.

Už proběhlo několik prezentací nových tahačů DAF XF, XG, XG i v ČR. Co říkají zákazníci na nové generace tahačů DAF v České republice?


Jsou nadšeni a už způsob, jakým představení proběhlo, byl unikátní. Probíhala pandemie, a tak rozhodnutí padlo na virtuální představení, tedy vypadalo to tak, že kdokoliv si novou generaci mohl prohlédnout zvenku, zevnitř ve virtuálním prostředí a stačí běžný laptop či tablet, souběžně byla představena aplikace pro telefony, kde si novou generaci postavíte třeba na stůl nebo na zahradu a opět přes telefon si ji ze všech stran prohlédnete, jako když vedle ní stojíte. A pak tady je Eurotruck simulátor, kde hráči z celého světa téměř ve stejný den, jako proběhlo světové představení, mohli nový model ve virtuálním prostředí řídit. Jednoznačně nadšení u všech, s kým jsme se za poslední rok potkali.

Která motorizace (verze) nové generace tahačů bude odhadem v ČR nejvíce oblíbená? Nebo jaké verze mají čeští řidiči nejraději?


Střední kabina XG a motor 480 k, ale pokud se budeme dívat na další, tak jednoznačně stejnou pozornost si zřejmě vezme kabina XF, která dosahuje téměř velikosti předchozí největší generace a zcela postačuje pro mnoho typů přeprav.

Nové tahače DAF jste představili online ve hře Euro Truck Simulator 2. Mělo to velký úspěch u hráčů a jak pokračuje spolupráce s SCS Software? 

Naprosto vynikající, navíc naše kolegyně se účastnila představení ETS 2 a spolukomentovala pro širokou hráčskou platformu vše o nové generaci.

Kdy budou přestavené nové stavební řady s novou kabinou?


Přijdou určitě, nechte se překvapit, včas vás budeme informovat. V současné době se stále prodává stávající generace, která má své místo na trhu, takže se máme na co těšit.

DAF nedávno získal zakázku od belgických ozbrojených sil, kde bude spolupracovat s Tatrou. Spolupráce mezi Tatrou a DAFem bude pokračovat i nadále? Budou tedy mít nové Tatry v budoucnu nové technologie a kabiny z DAFu?


Zcela jistě zakázka pro belgickou armádu je skvělá ukázka úzké spolupráce obou značek, v našem případě z pohledu z České republiky navíc podtržená historií a výbornou pozicí zmíněné české značky u našich zákazníků. Spolupráce pokračuje, nechme se tedy překvapit, co přinese nejbližší budoucnost.

Předchozí

Pro doručení zásilek IKEA využívá Gebrüder Weiss elektrovozy

Mercedes-Benz Trucks Česká republika je dvacet let v řadě jedničkou mezi dovozci nákladních automobilů v ČR.

Další