Citroën C5 Aircross Hybrid je první dobíjecí hybridní vůz značky Citroën. Představuje pověstnou první vlaštovku v ofenzivě nízkoemisních vozů (LEV – Low Emission Vehicle), která předznamenává kompletní elektrifikaci modelové řady Citroën, plánovanou na rok 2025.
Tento plug-in hybridní vůz kombinuje výhody 100% elektrického pohonu, výhodného zejména při každodenních cestách po městě, s všestranností a nezávislostí, které na delších trasách poskytuje spalovací motor. Ač je auto robustní, působí i velmi elegantním a bytelným dojmem. Svalnaté křivky doplněné o množství chromových prvků, včetně zajímavé přední masky, dávají autu velmi moderní a efektní vzhled.
Vzhled kulturisty
Vzhled Citroënu C5 Aircross splňuje veškeré atributy pravého SUV, velká kola, robustní design vzbuzující pocit jistoty, zvýšená světlá výška a stylová jedinečnost značky Citroën s unikátními prvky, jako jsou chrániče Airbump. Velká kola, světlá výška 230 mm, ochranné kryty podvozku a podběhů kol, střešní lišty a v neposlední řadě také celá škála možností pro vlastní úpravu vzhledu vozu dodávají vozidlu určitou výjimečnost na silnici. Přední části dominují dělené světlomety s technologií ECOLED včetně denního LED svícení. Světla mimochodem svítí opravdu skvěle.
Vyšší stavba karoserie umožňuje snadný přístup do vozu a na první pohled vzbuzuje dojem prostorného interiéru. Nikde není ostrá hrana, což je pro designový styl Citroënu typické. Na první pohled zaujmou kola o velikosti 18 palců, která ladí s perleťově bílou metalízou a černými doplňky. Při pohledu z profilu vzniká souvislý prosklený pás, který dává vyniknout střeše zdánlivě plovoucí v prostoru a chromované liště ve tvaru písmene „C“, vymezující kabinu vozu. Že se jedná o provedení hybrid,připomínají modré prvky ve dveřích a malé označení na zádi a boku vozu. Jinak rozdíl nepoznáte.
Inovativní interiér
Citroën je v řešení interiérů zkrátka svůj. Celý kokpit působí velmi moderně a mohutně. Velkorysé a vzdušné prostory nepostrádají funkčnost a praktičnost. Palubní deska je v celé šířce vozu opatřena lištou z měkčeného plastu. Řidič má k dispozici přístrojovou desku s nastavitelným digitálním displejem TFT o úhlopříčce 12,3″, na němž se mu přímo v zorném poli zobrazují vybrané informace o jízdě. Přístrojovému panelu dominují obdélníky, v nichž jsou zobrazené informace sdruženy. Je to velmi minimalistické řešení a nečekejte kdejaké grafické efekty.
Jediné, co trošku vadilo, bylo, že nejde nastavit klasický budík rychlosti, ale pouze čísla. Hybridní Citroën má už v základní výbavě digitální přístrojový panel s úhlopříčkou 12,3 palce, který nabízí několik možností zobrazení a ve srovnání s běžnými verzemi má odlišnou grafiku, to má ostatně i prostředí multimediálního systému na osmipalcovém středovém displeji. Multimediální systém je společný se všemi modely PSA a bohužel nepatří k nejrychlejším ani nejpřehlednějším. Občas se musíte zbytečně složitě proklikat k funkcím, k nimž byste se rádi dostali rychleji, a pokud auto nastartujete, tak trvá, než začne fungovat. Ale jak říkáme, to je slabost všech modelů z dílen PSA.
Bohatá výbava a prostor
Na palubě Citroënu nechybělo vyhřívání předních sedaček (bohužel dotykově ovládané), parkovací kamera i asistent ve zpětných zrcátkách, hlídání mrtvého úhlu, bezpečnostní systém, který udržuje auto v jízdním pruhu, elektrický kufr, automatické přepínání dálkových světlometů, adaptivní tempomat, dvouzónová automatická klimatizace nebo klasický senzor stěračů. Nezapomnělo se ani na řadu odkládacích schránek, hodně prostoru ukrývá loketní opěrka a objemné jsou rovněž kapsy ve dveřích.
Citroën C5 Aircross má velmi zajímavě tvarovaná přední sedadla, bohatě polstrovaná a také poměrně tvrdá. Dokáží docela dobře obejmout tělo a umí i trošku podržet v zatáčkách, ale sedák je příliš plochý. Prostorný kufr nabízí 460 litrů objemu v základním nastavení. Zajímavostí je, že oproti příbuzným vozům od Peugeotu a Opelu zůstalo prostorové uspořádání stejné jako u spalovací varianty. Citroën C5 Aircross totiž těží z platformy, která od počátku počítala se zabudováním baterie. Ty jsou mimochodem pod zadními sedačkami.
Hybridní režimy
S hybridním provedením zákazník dostane výhradně pohon přední nápravy, kde je ukrytý i elektromotor. Citroën má tři režimy, a to plně elektrický, hybridní (kdy si automobil sám podle počítače přiřazuje elektrický pohon) a režim Sport, který je tak trošku zbytečný. Pokud pojedete čistě na elektrický pohon, po vyčerpání baterie se automaticky přepne do režimu Hybrid a při každém brždění se baterie rekuperací alespoň z části dobíjí. Rekuperaci lze nastavit na dva stupně, kdy ta druhá poměrně razantně automobil brzdí, a pokud si na ni zvyknete, tak již není potřeba snad ani brzdit na semaforech, plynule tam dojedete. Hybridu ale nejvíce vyhovuje klidná jízda, kdy lze dosahovat opravdu nízké spotřeby paliva kolem 5 litrů.
Na baterii automobil dojede 30 až 40 km, dle stylu jízdy. Bohužel v zimě se dojezd pohybuje kolem 26 km. Pokud nemáte kde pravidelně nechat auto celou noc (nebo celý den) nabíjet, není tato koncepce pro vás, protože po přepnutí do režimu Hybrid a dobíjení baterií benzínovým motorem přes funkci rozsah energetické rezervy můžete jet klidně i za 9 nebo 10 litrů benzínu a to se zkrátka nevyplatí! Vůz lze dobíjet použitím klasické 230V zásuvky nebo rychlonabíječky u dobíjecího stojanu. Bohužel i palivová nádrž je menší, má pouze 43 litrů, proto na delší vzdálenosti, nebo když dojde baterie, je nutné velmi často tankovat a to není zrovna příjemné, zvláště když nemáte tolik času. Je tedy potřeba jezdit s rozvahou, zbytečně auto nepřetěžovat a využívat maximálně rekuperace při brždění.
Celkový výkon motoru
Pod kapotou Citroënu C5 Aircross najdete turbodmychadlem přeplňovaný benzínový čtyřválec o objemu 1,6 litru, který sám o sobě poskytuje maximální výkon 133 kW v 5500 ot./min. K tomu se přidává nejvyšší točivý moment 300 Nm v 3000 ot./min a také synchronní třífázový elektromotor, který přináší dalších 81 kW výkonu. Ten je integrovaný do nově vyvinuté samočinné osmistupňové převodovky a od spalovacího agregátu ho odděluje další spojka. Kombinovaný výkon pak dosahuje hodnoty 165 kW a 360 Nm točivého momentu. Kapacita baterie je v případě hybridu kolem 13 kWh. Díky tomu je možné jet až 50 kilometrů na čistě elektrický pohon.
Hybridní C5 Aircross zrychluje z klidu na stovku za 8,9 sekundy a jede až 225 km/h. Zabudováním elektrické soustavy bohužel také narostla hmotnost na konečných 1845 kg a na výkonu je to znát. Jízda s Citroënem je trošku plavná, nerovnosti dokáží auto poměrně rozvlnit, ale není to nic hrozného. Citroën působí jinak poměrně stabilně, ale vyhovuje mu spíše klidnější tempo. Za komfort na palubě může skvělé odhlučení a tlumiče pérování s hydraulickými dorazy, které jsou specialitou Citroënu.
Závěr
Citroën C5 Aircross je celkově příjemné a uvolněné auto, s kterým nemáte potřebu spěchat. Jedná se o tichý a komfortní vůz. Vzhled vozu určitě zaujme, není tak extravagantní jako Peugeot 3008, ani tak německý jako Opel Grandland. Citroën je zkrátka svůj, vždy tomu tak bylo a bude. Musíme to ale napsat znovu, hybridní auto se nevyplatí člověku, který chce jezdit delší vzdálenosti nebo po dálnici. Hybrid nabízí parkování na modrých zónách zdarma, nemusíte mít dálniční známku, to je příjemné. Ale pokud dojde baterie, tak pracuje převážně spalovací motor a vzhledem k váze vozu není spotřeba úplně ukázková a výkon také ne. Ideální scénář je takový, že s hybridem budete dojíždět z domu do práce a budete mít možnost ho pravidelně nabíjet u dobíjecí stanice. Hybridní verze Citroën C5 Aircross je skvělé a komfortní auto, ale aby se využila jeho schopnost úsporně jezdit, je potřeba ho tak i používat a myslet na to.
Citroën C5 Aircross Shine Hybrid 225
- Zážehový přeplňovaný čtyřválec, 1598 cm3 + elektromotor
- Nejvyšší výkon: 133 kW/6000 ot./min. + 81 kW
- Nejvyšší toč. moment: 300 Nm/3000 ot./min. + 337 Nm
- Maximální rychlost: 225 km/h
- Objem nádrže: 43 l
- Provozní hmotnost: 1845 kg
- Zavazadelník: 460 l
- Cena testované verze: 1 005 000 Kč