Ford Tourneo Custom Active vývojově vychází z původního modelu, jehož historie sahá až do roku 1965. Původní model je znám pod názvem Ford Transit a je jednou z nejprodávanějších dodávek na světě.
V roce 2006 se dokonce stal nejprodávanějším dováženým automobilem v České republice. Celková produkce modelu již překročila hranici pětimilionů kusů. Jako první Ford u svého vozu použil řešení osazení motoru před řidičem u dodávkových vozů. Většina konkurence k tomuto osazení dospěla až v průběhu osmdesátých a devadesátých let dvacátého století. Námi testovaná verze je v drobných úpravách vyráběna od roku 2013. Tourneo Custom je téměř identický s Transitem Custom, co se rozměrů týče. Koncipovaný je však převážně jako větší rodinný vůz.
Neuvěřitelná flexibilita vnitřního prostoru
Již tradičně je Ford koncipován jako multifukční vůz. Přes týden můžete s vozem pohodlně přepravit veškerý náklad, který potřebujete.
Ale ani večer se nebudete stydět zajed s vozem do divadla a o víkendu se Vám vůz odvděčí jako stěhovák pro rodinné výlety.
Nestárnoucí exteriér
Designově výrazně propracovaný exteriér vozu v barevné kombinaci s elegantními disky umocňuje čistotu linií vozu.
Krása vozu dána do prodeje v roce 2013 byla nadčasová a určitě se neztratí ani dnes. Kdo by vozu hádal osm let?
Motor s výkonem až 185 koní
Námi testovaný vůz byl osazen nejsilnějším naftovým motorem s manuální převodovkou doplněný 48 voltovou mildhybridní technologií. Kdybyste o tom nevěděli, tak to ani nepoznáte, že jedete ve voze s nejmodernější technikou. Ani při rozjezdech nepoznáte, že naftový motor je doplněn elektromotorem. Vše je schováno tak, aby řidiči byli zachovány dojmy z jízdy a nebyl zbytečně moc informován údaji, kterým stejně většina z nás moc nerozumí.
Všechny motory jsou v základu spojeny s manuální převodovkou. Na přání je možno dovybavit vůz o automatickou převodovku. Ze zkušenosti v redakci víme, že funguje rychle a hladce. Námi testovaný vůz byl oproti všeobecnému trendu využití automatických ústrojí vybaven manuální šestistupňovou převodovkou. Rozhodně tato kombinace je více než příjemná a umožňuje řidiči postupně dávkovat sílu motoru bez zásahu elektroniky. Jízdu na nezpevněných površích umocňuje samosvorný diferenciál.
Funkčně pojatý interiér
Rozplývat se nad počtem odkládacích prostor je v tomto voze skoro až zbytečné. Pohodlně si můžete do vozu donést kávu, čaj, dvoulitrovou láhev s vodou a pořád budete mít dostatek prostotu k odložení dalších věcí zpříjemňující pasažérům čas strávený ve voze. Budíky přístrojů působí trochu zastarale. Zároveň je potřeba říci, že fungují perfektně a po několika usednutí do vozu si člověk na ně zvykne a neměnil by. I pro řidiče dospělejší je ovládání vozu intuitivní a nepotřebují zaškolení. V současné době je trend vozy prošpikovávat moderními technologiemi a bylo by dobré si uvědomit, že někdy je tomu až moc a je to ke škodě věci.
Ford jde klasickou cestou velkých ovladačů a většina denně používaných funkcí je intuitivní a nepotřebuje větší pozornosti. Ostatní funkce skryté v měnu si nakonec uvědomíte, že ani nepotřebujete. Fordu se u tohoto vozu povedlo skloubit chod moderních technologií s funkčností analogových ovladačů a ukazatelů.
Asistenční systémy
Vůz je vybaven všemi v současnosti dostupnými asistenčními systémy. Zároveň se Fordu povedlo jejich činnost sladit tak, že řidič má pocit, že plně ovládá jízdu vozu. Určitě Vám nehrozí, že se budete prát s volantem při jízdě. Asistenty jízdy Vám zasáhnou do jízdy až opravdu na hraně možnosti vzniku krizových situací.
Jízdní dojmy
Po usednutí do vozu řidiče trochu překvapí řekněme trochu historicky pojatá přístrojová deska. Zároveň si řidič musí uvědomit, že inovace do těchto kategorií vozidel jsou automobilkami zaváděny opatrně a velmi uváženě. Je tomu hned z několika důvodů. Tento segment vozů je pro výrobce klíčový z důvodu vysokých prodejů. Na rozdíl od vozů ostatních tříd zde není tak vysoký tlak na inovace, ale je zde spíše důraz na kvalitu a trvanlivost. Fordu se toto opravdu povedlo.
Multimediální systém sice není výstřelkem nejnovější techniky, ale je zde vše, co potřebujete ke každodennímu použití. Příkladně funguje zrcadlení mobilu a pohodlnou jízdu doplňuje nadstandardně naddimenzované stereo. Zvuky, které se z něho linou, by mohly závidět lecjaký kolegové z vyšších tříd osobních vozů. Díky vzduchově odpružené zadní nápravě je vůz velmi stabilní a pohodlný i při jízdě bez nákladu. Samozřejmě musíte počítat s tím, že řídíte větší vůz. Zároveň klid a pohodlnost jízdy dává řidiči zapomenout, že tomu tak je.
Závěr
Ford Toureno Custom Active je příjemným společníkem nejen pro každodenní jízdy. Při týdenním testu se nám osvědčil jako příjemný partner pro každodenní využit i víkendové jízdy plně obsazen s rodinou. Vřele bychom doporučili námi testované spojení nejsilnějšího motoru s mildhybridní 48 voltovou technologií a manuální převodovkou. Toto spojení zaručuje přijatelnou jízdní dynamiku kombinovanou s více jak přijatelnou spotřebou. V testu se naše kombinovaná spotřeba pohybovala okolo osmi litrů na sto kilometrů. Po vynulování tachometru a plynulé jízdě na okresních silnicích lze spotřebu udržet na hranici necelých šesti litrů na sto kilometrů jízdy. Při plném zatížení a dynamické jízdě budete běžně jezdit za skvělých osm a půl litru na sto kilometru.
Vůz se stal příjemným společníkem při cestách po městě i mimo ně. Zároveň nebylo problém ani při silnějším větru udržet vůz zcela stabilní a zároveň spotřeba se držela v rozumných mezích. Ani při rychlostech okolo sto třiceti kilometrů za hodinu nebyl vnější hluk obtěžující a dynamika vozu zůstávala na vysoké úrovni. Není divu, že majitelé vozu si opakovaně kupují ten samí nový vůz opakovaně.
Ford Tourneo Custom Active
- Zdvihový objem: 1995 cm3
- Maximální výkon: 136 kW / 185 koní
- Maximální točivý moment: 415 Nm
- Nejvyšší rychlost: 180 km/h
- Kombinovaná spotřeba: 7,4 l / 100 km
- Provozní hmotnost: 2334 kg
- Užitečná hmotnost: 763 kg
- Rozměry: 4973 x 1986 x 2044 mm
- Cena základní verze: 1 296 757 Kč s DPH
- Cena testované verze: 1 497 375 Kč s DPH